Целоживотно образовање особа са инвалидитетом – препреке, подршка и препоруке за унапређење универзитетског фрагмента
Наталија М. Гојак, Универзитет у Београду, Филозофски факултет, Београд, Србија, имејл: natalija.gojak@f.bg.ac.rs
Јана П. Мишовић, Универзитет у Београду, Филозофски факултет, Београд, Србија
Иновације у настави, XXXVIII, 2025/1, стр. 119–134
| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2501119G
Резиме: Целоживотно образовање особа са инвалидитетом може представљати стратегију за унапређење квалитета живота и друштвене позиције особа са инвалидитетом и подршку њиховом аутономном живљењу. Од 2009. године у Републици Србији се спроводе образовне реформе ради развоја целоживотног образовања особа са инвалидитетом, које су посебно обухватиле фрагмент доуниверзитетског образовања. Упркос спроведеним реформама, о појединим фрагментима целоживотног образовања особа са инвалидитетом немамо много података, посебно не из перспективе самих особа са инвалидитетом. У целокупном опусу истраживања инклузивног образовања најучесталије се испитују наставници, као агенси који замишљене политике образовања треба да спроведу у праксу. Изузетно су ретка истраживања која у свој фокус стављају особе са инвалидитетом и која настоје да испитају њихово искуство школовања, посебно у домену универзитетског образовања. Тако се они којима је инклузија у образовању „намењена” маргинализују у академским истраживањима и процесу креирања знања. Ради укључивања студената у процес креирања знања које се тиче њиховог универзитетског образовања и идентификовања важних аспеката искуства универзитетског школовања особа са инвалидитетом спровели смо фокус-групно истраживање са укупно 7 студената са инвалидитетом Универзитета у Београду.
На основу добијених података су формулисане препоруке за унапређење квалитета универзитетског образовања, као једног од фрагмената целоживотног образовања особа са
инвалидитетом.
Кључне речи: целоживотно образовање особа са инвалидитетом, инклузивно целоживотно образовање, студенти са инвалидитетом, универзитетско образовање
Summary: Lifelong education of persons with disabilities can represent a strategy for improving their quality of life and social position as well as support to their autonomous living. Since 2009, educational reforms have been implemented in the Republic of Serbia for developing the lifelong education of persons with disabilities, with a special focus on the fragment of the pre-university education. Despite the implemented reforms, we do not have much data on individual fragments of the lifelong education of persons with disabilities, especially not from the perspective of the persons themselves. In the entire body of research on inclusive education, teachers are most often examined as agents who should put the designated education policies into practice. Research that focuses on persons with disabilities and seeks to examine their experience of education, especially in the domain of university education, is extremely rare. Consequently, those for whom inclusion in education is “intended” are marginalized in academic research and the process of knowledge creation. In order to include students in the process of knowledge creation regarding their university education and identify important aspects of the experience of university education of persons with disabilities, we conducted a focus group study with a total of seven students with disabilities at the University of Belgrade. Based on the obtained data, recommendations were formulated for improving the quality of university education as one fragment of the lifelong education of persons with disabilities.
Keywords: lifelong education of persons with disabilities, inclusive lifelong education, students with disabilities, university education
Литература
- BOŠ karijera (2020). Afirmativne mere u obrazovanju u Srbiji. https://karijera.bos.rs/blog/aktuelno/2060/afirmativne-mere-u-obrazovanju-u-srbiji-.html
- Collins, A., Azmat, F., & Rentschler, R. (2019). ‘Bringing everyone on the same journey’: revisiting inclusion in higher education. Studies in Higher Education, 44(8), 1475–1487. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1450852
- Cook, L., Rumrill, P. D., & Tankersley, M. (2009). Priorities and understanding of faculty members regarding college students with disabilities. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 21(1), 84–96.
- Đević, R., Malinić, D., & Vujačić, M. (2023). Teachers’ perspectives on challenges in inclusive education – a research overview. In M. Radulović, & M. Trajković (Eds.). Towards a More Equitable Education: From Research to Change – Book of Proceedings (pp. 23–29). Institute for Educational Research.
- DI-MARC (2024). DI-MARC projekat. https://di-marc.net/sr/
- Forum mladih sa invaliditetom (2024). Posao po meri: ekonomsko osnaživanje osoba sa invaliditetom.https://fmi.rs/projekti/posao-po-meri-ekonomsko-osnazivanje-osoba-sa-invaliditetom-2/
- Garrison-Wade, F. D. (2012). Listening to their voices: factors that inhibit or enhance postsecondary outcomes for students’ with disabilities. International Journal of Special Education, 27(2), 113-125.
- Grimes, S., Southgate, E., Scevak, J., & Buchanan, R. (2018). University student perspectives on institutional non-disclosure of disability and learning challenges: reasons for staying invisible. International Journal of Inclusive Education, 23(5), 639–655. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1442507
- Inclusive Education Initiative, World Bank Group (2021). Learners with disabilities & COVID-19 school closures. https://www.inclusive-education-initiative.org/sites/iei/files/2021-09/Inclusive%20Education%20Initiative%20%28IEI%29%20Survey%20Report_09152021.pdf
- Japundža-Milisavljević, M. M., Đurić-Zdravković, A. A., i Milanović-Dobrota, Z. B. (2022). Stavovi prosvetnih radnika prema inkluziji. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 21(1), 15–30. https://doi.org/10.5937/specedreh21-34279
- Kochhar-Bryant, C., Bassett, D. S., & Webb K. W. (2009). Transition to Postsecondary Education for Students with Disabilities. Corwin Press.
- Marković, M. (2014). Popis stanovništva, domaćinstava i stanova 2011. u Republici Srbiji – osobe sa invaliditetom u Srbiji. Republički zavod za statistiku.
- Milošević, D., i Maksimović, J. (2022). Inkluzivno obrazovanje u Republici Srbiji iz ugla nastavnika razredne i predmetne nastave: kompetencije, prednosti, barijere i preduslovi. Nastava i vaspitanje, 71(1), 7–27. https://doi.org/10.5937/nasvas2201007M
- Ministarstvo prosvete Republike Srbije (2022). Nacionalni izveštaj o inkluzivnom obrazovanju u Republici Srbiji za period od 2019. do 2021. godine. Ministarstvo prosvete Republike Srbije.
- Moriña, A., Perera, H. V., & Carballo, R. (2020). Training Needs of Academics on Inclusive Education and Disability. SAGE Open, 10(3), 1–10. https://doi.org/10.1177/2158244020962758
- Murray, C., Lombardi, A., Seely, R. J., & Gerdes, H. (2014). Effects of an Intensive Disability-Focused Training Experience on University Faculty Self-Efficacy. Journal of Postsecondary Education and Disability, 27(2), 179–193.
- Portal otvorenih podataka (2020). Broj upisanih hendikepiranih studenata – svi nivoi studija. https://data.gov.rs/en/datasets/pregled-upisanikh-studenata-sa-invaliditetom-khendikepom/
- Repubički zavod za statistiku (2018). Saopštenje: Upisani studenti, 2017/18 školska godina – Visoko obrazovanje. https://publikacije.stat.gov.rs/G2018/Pdf/G20181174.pdf
- Repubički zavod za statistiku (2019). Saopštenje: Upisani studenti, 2018/19 školska godina – Visoko obrazovanje. https://publikacije.stat.gov.rs/G2019/Pdf/G20191167.pdf
- Repubički zavod za statistiku (2020). Saopštenje: Upisani studenti, 2019/20 školska godina – Visoko obrazovanje. https://publikacije.stat.gov.rs/G2020/Pdf/G20201165.pdf
- Repubički zavod za statistiku (2021). Saopštenje: Upisani studenti, 2020/21 školska godina – Visoko obrazovanje. https://publikacije.stat.gov.rs/G2021/Pdf/G20211163.pdf
- Republički zavod za statistiku. ŠV-20 obrazac. http://www.ff.bg.ac.rs/DokumentaOsnovne/SV-20.pdf
- Spasenović, V., i Matović, N. (2015). Pripremljenost nastavnika razredne i predmetne nastave za rad sa decom sa smetnjama u razvoju. Nastava i vaspitanje, 64(2), 207–222. https://doi.org/10.5937/nasvas1502207S
- Strategija unapređenja položaja osoba sa invaliditetom u Republici Srbiji za period od 2020. do 2024. godine (2020). Službeni glasnik Republike Srbije, br. 44.
- Strnadová, I., Hájkova, V., & Květoňová, L. (2015). Voices of university students with disabilities: inclusive education on the tertiary level – a reality or a distant dream? International Journal of Inclusive Education, 19(10), 1080–1095. https://doi.org/10.1080/13603116.2015.1037868
- Šaljić, Z. (2023). Inkluzivno obrazovanje: ideal ili realnost? Institut za pedagogiju i andragogiju, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- UNESCO (2023). Reworking Four Pillars of Education to Sustain the Commons. https://www.unesco.org/en/articles/reworking-four-pillars-education-sustain-commons
- Vilig, K. (2016). Kvalitativna istraživanja u psihologiji. Clio.
- Vujačić, M., i Đević, R. (2022). Vršnjačka prihvaćenost u inkluzivnom obrazovanju. Institut za pedagoška istraživanja.
- Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (2009). Službeni glasnik Republike Srbije, br. 72.
Copyright © 2024 by the publisher Faculty of Education, University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.