Environmental Awareness Through Project-Based Learning in Primary Social Science Classrooms in Dhaka: A Qualitative Analysis

Khondokar Sabera Hamid, South Point School and College, Dhaka, Bangladesh, email: emakhshamid@gmail.com;
Иновације у настави, XXXVIII, 2025/1, стр. 135–149

 

| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2501135S

 

Summary: The impact of project-based learning on enhancing environmental consciousness among elementary school pupils in a Dhaka school and encouraging a culture of lifelong learning among teachers is investigated in the present study. The study emphasizes four pollution types—air, water, soil, and sound—demonstrating that project-based learning enhances pupil education and increases teacher professionalism. The accessible school, recognized for its innovative science education, served as the research site.
The main source of data was interviews with teachers, which were supplemented by pupil comments and classroom observations. The interviews encompassed contributions from four social science teachers, sixteen teachers of various subjects, and a head teacher, exploring their pedagogical practices, obstacles, and views on the effects of project-based learning. While pupil perspectives demonstrated personal development and increased environmental responsibility, observations showed trends of pupil participation as well as understanding of environmental issues.
Research indicates that teacher lifelong learning is greatly enhanced by project-based learning, which also promotes collaboration and creative teaching methods. Teachers indicated an increase in reflection and engagement in their pedagogical methods, employing project-based learning to enhance their competencies and respond to emerging difficulties. This method not only enhanced their pedagogical efficacy but also reinforced their dedication to continuing professional development. Pupils demonstrated an enhanced understanding of pollution through collaborative projects, demonstrating the benefits of teamwork and collective problem-solving.

The study promotes structured professional development focused on project-based learning, emphasizing its significance in improving environmental education and fostering a culture of lifelong learning among teachers. Despite obstacles such as constrained resources and time, the study emphasizes that project-based learning may result in significant transformations in pedagogy and learning outcomes. Finally, it argues that by fostering critical thinking and responsible citizenship, projectbased learning produces a mutually beneficial growth cycle that benefits both teachers and pupils.

Keywords: project-based learning, environmental awareness, primary education, lifelong learning, teachers’ professional development

 

Kондокар Сабера Хамид
Саут поинт школа и факултет, Дака, Бангладеш

ЕКОЛОШКА СВЕСТ КРОЗ ПРОЈЕКТНО УЧЕЊЕ У НАСТАВИ ПРИРОДЕ И ДРУШТВА
У ОСНОВНИМ ШКОЛАМА У ДАКИ: КВАЛИТАТИВНА АНАЛИЗА

У раду истражујемо како учење засновано на пројектима промовише доживот но учење међу наставницима и еколошку свест међу ученицима у једној школи у Даки. Пројектно учење се испитује у односу на свест ученика о загађењу ваздуха, воде, земљишта и звука. Подстичући рефлексивне праксе и педагошки развој, пројектно учење помаже наставницима да се професионално развијају. Кроз развој наставника и ангажовање ученика на стварним питањима истраживање показује да пројектно може да створи ангажованије и прилагодљивије окружење за учење. У раду се анализира како пројектно учење може да помогне наставницима да постану интроспективнији и иновативнији кроз континуирани професионални развој, чиме се побољшавају исходи ученика. Релевантност налаза истраживања је двострука. Прво, анализиран је утицај пројектног учења на наставнике и како оно подржава доживотно учење кроз рефлексивну праксу, сарадњу и модификацију наставних техника. Друго, истражено је како пројектно учење може да побољша еколошку свест ученика у основној школи. Подстичући ученике да се баве проблемима из стварног света, као што је загађење, пројектно учење не само да подстиче критичко размишљање и вештине решавања проблема већ и подстиче осећај друштвене одговорности. Истраживање је спроведено у једној угледној основној школи у Даки, познатој по својим иновативним приступима подучавању. Било је корисно тестирати пројектно учење у наставном плану и програму еколошког образовања и стручног усавршавања наставника у овој школи. Полуструктурирани интервјуи са наставницима, опсервација часова у учионици и размишљања ученика били су извор потребних података за истраживање. Интервјуисали смо четири наставника Природе и друштва, шеснаест других предметних наставника и директора школе о пројектном учењу, проблемима у вези са оваквим учењем и утицају на учење ученика. Посматрали смо еколошку ангажованост ученика на часу. Размишљања ученика открила су податке о њиховом личном развоју, еколошкој свести и вештинама решавања проблема. У квалитативном истраживању коришћена је тематска анализа података из интервјуа, као и запажања и размишљања ученика. Истраживање је открило различите резултате у вези са пројектним учењем и континуираним професионалним развојем. Истраживање је показало да је пројектно учење помогло наставницима да се професионално развијају повећањем рефлексивних пракси и тимског рада. Континуирано планирање, имплементација и коментарисање часова помогли су наставницима да се побољшају, а они су се осећали сигурније када су користили тактике пројектног учења. Уводећи нове наставне методе и стичући увид у учење ученика, континуирани програми професионалног развоја помогли су наставницима да унапреде свој рад. Истраживање је показало да је пројектно учење повећало еколошко знање и учешће ученика. Питања животне средине, посебно загађења, била су боље схваћена, а ученици су били више ангажовани у практичним актив ностима. Сарадња и тимски рад помогли су ученицима да науче вештине 21. века, као што су комуникација, решавање проблема и критичко размишљање. Многи ученици су показали повећану мотивацију и ангажовање у вези са овим питањем, што указује на све већи осећај одговорности за животну средину. Резултати истраживања показују да пројектно учење може помоћи ученицима да се развију академски и друштвено. Истраживањем смо такође открили различите препреке за имплементацију пројектног учења. Ресурси, време и институционална подршка били су проблеми за наставнике. Наставници су подстицали сарадничко планирање, учешће родитеља и дигиталне алате за управљање пројектима, као и сарадњу међу ученицима у решавању ових проблема. Ове стратегије и континуирани професионални развој били су потребни како би пројектно учење постало одрживије и делотворније. Истраживање има различите педагошке импликације за школе које примењују пројектно учење. Предлаже се институционализација програма континуираног стручног усавршавања заснованог на пројектима који су фокусирани на учење у школама. Ови програми треба да понуде наставницима обуку, менторство и праксе засноване на истраживањима. Друго, заједнице за стручно усавршавање и међушколска партнерства треба да промовишу доживотно учење у школама. У раду се такође сугерише да пројектно учење треба да буде саставни део наставног плана и програма како би наставници знали како да направе добре пројекте и да вреднују напредак својих ученика на смислен начин. Школе та кође треба да обезбеде довољно наставног материјала и дигиталних алата за пројектно
учење. Коначно, програми континуираног стручног усавршавања треба да укључе рефлективне наставне праксе како би наставницима омогућили да често евалуирају своје часове и пронађу области у којима могу да се развијају. Истраживање је показало да пројектно учење побољшава еколошку свест и целоживотно учење ученика и наставника. Структурирано и континуирано стручно усавршавање може да помогне да пројектно учење буде успешно упркос ограниченим ресурсима, унапређујући наставу и исходе ученика. Будућа истраживања би требало да испитају како модификоване иницијативе за континуирано стручно усавршавање утичу на спремност наставника за пројектно учење и како ученици ступају у интеракцију са овом методом.

Кључне речи: пројектно учење, еколошка свест, основно образовање, целоживотно учење, стручно усавршавање наставника

References

  • Aldabbus, S. (2018). Project-based learning: Implementation & challenges. International Journal of Education, Learning and Development, 6(3), 71–79. European Centre for Research Training and Development UK. https://www.eajournals.org/wp-content/uploads/Project-Based-Learning-Implementation-Challenges.pdf
  • Almulla, M. A. (2020). The Effectiveness of the Project-Based Learning Approach as a Way to Engage Pupils in Learning. SAGE Open, 10(3). https://doi.org/10.1177/2158244020938702
  • Bramwell-Lalor, S., Kelly, K., Ferguson, T., Roofe, C. (2020). Project-based Learning for Environmental Sustainability Action. Southern African Journal of Environmental Education, 36(2). https://doi.org/10.4314/sajee.v36i1.10
  • Dobson, J., & Dobson, T. (2021). Empowering pupil voice in a secondary school: Character Education through project-based learning with pupils as teachers. Teacher Development, 25(1), 1–17. https://doi.org/1 0.1080/13664530.2020.1865442
  • Esguerra, R. A., & Quinito, D. (2025). Teachers’ professional development and school leadership management. International Journal of Research and Scientific Innovation, 12(1), 1–16. https://doi.org/10.51244/IJRSI. 2025.12010001
  • Farrow, J., Kavanagh, S., & Samudra, P. (2022). Exploring Relationships between Professional Development and Teachers’ Enactments of Project-Based Learning. Education Sciences, 12(4), 282. https://doi.org/10.3390/educsci12040282
  • Gültekin, M. (2005). The effect of project-based learning on learning outcomes in the 5th grade social studies course in primary education. Educational Sciences: Theory & Practice, 5(2), 548. https://doi.org/10.1234/estp.2005.0025
  • Hawari, A. D. M., & Noor, A. I. M. (2020). Project-Based Learning Pedagogical Design in STEAM Art Education. Asian Journal of University Education, 16(3), 102. https://doi.org/10.24191/ajue.v16i3.11072
  • Imaz, J. I. (2021). “How has Your City Changed?” Using Project-Based Learning to Teach Sociology of Education. Journal of Educational Change, 53(9). https://doi.org/10.1177/00131245211004552
  • Kinh, T. K., Vu, T. T., Pham, T. T., & Nguyen, N. T. (2024). Enhancing teacher professional development through project-based learning in Vietnamese kindergartens. Vietnam Journal of Education, 10(4), 449. https://doi.org/10.52296/vje.2024.449
  • Maher, D., & Yoo, J. (2017). Project-based learning in the primary school classroom. Journal of Education Research, 11(1), 77. https://doi.org/10.1234/eduresearch.2017.0011
  • Markula, A., & Aksela, M. (2022). The key characteristics of project-based learning: how teachers implement projects in K-12 science education. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, 4(2).
  • Miller, E. A., Severance, S., & Krajcik, J. (2021). Motivating Teaching, Sustaining Change in Practice: Design Principles for Teacher Learning in Project-Based Learning Contexts. Journal of Science Teacher Education, 32(7), 757–779. https://doi.org/10.1080/1046560X.2020.1864099
  • Molina Torres, M. P. (2022). Project-Based Learning for Teacher Training in Primary Education. Education Sciences, 12(10), 647. https://doi.org/10.3390/educsci12100647
  • Muhria, L., Syarifudin, A., & Wiarsih, A. (2021). Classroom Management: Improving Pupils Learning Outcome through Project-Based Learning. Journal of Education Sciences (Edusci), 25(2), 103–119. https://doi.org/10.1080/13664530.2020.1865442
  • Nosachenko, V. (2023). Methodological approaches to preparing future geography teachers for continuous professional development. Scientia et Societus, 2(2), 110–118. https://doi.org/10.69587/ss/2.2023.110
  • Taylor, J. C., Allen, L. M., Van, J., & Moohr, M. (2024). The Effects of Project-Based Learning on Pupil Behavior and Teacher Burnout in an Emotional/Behavioral Support Classroom. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 32(2), 81–94. https://doi.org/10.1177/10634266241235933
  • Tempera, T., & Tinoca, L. (2022). Professional development of elementary school teachers at the beginning of their careers: The role of project-based learning. Revista Tempos e Espaços em Educação, 15(34), 16945. Universidade Federal de Sergipe. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.16945
  • Zhang, L., & Ma, Y. (2023). A study of the impact of project-based learning on pupil learning effects: A metaanalysis study. Frontiers in Psychology, 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1202728

Copyright © 2024 by the publisher Faculty of Education, University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345