Учење на даљину: нови изазови у настави немачког и руског језика струке

Александра Ј. Гојков Рајић, Универзитет у Београду, Факултет за образовање учитеља и васпитача, Београд, Србија, имејл: aleksandra.gojkov@uf.bg.ac.rs
Маријана Н. Папрић, Универзитет у Београду, Факултет за образовање учитеља и васпитача, Београд, Србија
Иновације у настави, XXXVII, 2024/4, стр. 98–115

| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2404098G

 

Резиме: У овој експлоративној студији испитују се могућности за примену нових на-ставних приступа и метода рада у усвајању руског и немачког језика педагошке струке у специфичним условима учења на даљину у онлајн-окружењу. Теоријски контекст у који се смешта нацрт овог истраживaња односи се на елементе теорија кoје су у основи саморегулисaња учења (Стернберг, Деци, Ријан, Бандура), међу којима су мотивациони аспекти на врху листе. Методом систематског неексперименталног посматрања, у коме су статистичке анализе замена за експерименталне контроле, трага се за одговорима на питања о предностима и ограничењима онлајн-наставе у учењу страног језика. У истраживању је коришћен пригодни узорак, који чини 107 студената Учитељског факултета Универзитета у Београду, са наставним одељењима у Вршцу и Новом Пазару и Високе струковне васпитачке и медицинске школе у Вршцу. За потребе истраживања коришћен је упитник Ликертовог типа (ПОНУСЈ), који се односи на општу процену успешности коришћења ИКТ-а, а посебно на употребу ИКТ-а у самосталном учењу страног (немачког и руског) језика ван наставе, затим на конкретне језичке аспекте и вештине за чије је усвајање и усавршавање онлајн-настава веома погодна, на различите облике рада који су се показали као посебно занимљиви и корисни током онлајн-наставе страног језика, као и на облике рада за које се претпоставља да су мање погодни за онлајн-наставу страног језика струке. Релијабилност инструмента утврђена Кронбаховим α коефицијеном je задовољавајућа (α=.87).

Кључне речи: настава на даљину, страни језици струке, руски језик, немачки језик

 

Summary: This exploratory research examines the possibilities of applying new teaching approaches and working methods in the acquisition of Russian and German languages in the pedagogical profession under specific conditions of distance learning in an online environment. The theoretical context in which the draft of this research is placed refers to the elements of theories that are the basis of the self-regulation of learning (Sternberg, Deci, Rijan, Bandura), among which motivational aspects are at the top of the list. The method of the systematic non-experimental observation, in which statistical analyses are a substitute for experimental controls, seeks answers to questions about the advantages and limitations of online teaching in foreign language learning. In the research, a convenient sample was used, which consists of 107 students of the Faculty of Education, University of Belgrade, with Teaching Departments in Vršac and Novi Pazar, and Vocational Education and Medical College in Vršac. For the purposes of the research, a Likert-type questionnaire (PONUSJ) was used, which refers to the general assessment of the success of using ICT, and especially to the use of ICT in independent learning of a foreign (German and Russian) language outside of class, then to specific language aspects and skills for which adoption and improvement of online teaching very suitable, to different forms of work that have proven to be particularly interesting and useful during online foreign language teaching, as well as to the forms of classroom interaction that are assumed to be less suitable for online foreign language teaching. The reliability of the instrument determined by Cronbach’s α coefficient is satisfactory (α = 87).

Keywords: distance learning, foreign languages for specific purposes, German language, Russian language

 

Литература 

  • Asrati͡an, N. M., Radionova, S. A. i T͡Syganova, E. B. (2022). Inoformat͡sionno-kommunikat͡sionnye tekhnologii v i͡azykovom obuchenii. Pedagogicheskoe obrazovanie, 3(8), 233–239.
  • Astanina, A. N. (2019). Problemy t͡sifrovizat͡sii pri obuchenii inostrannomu i͡azyku v vuze. In Globalʹnai͡a konferent͡sii͡a po tekhnologii͡am v obrazovanii Edcrunch Ural: novye obrazovatelʹnye tekhnologii v vuze. Sbornik stateĭ uchastnikov konferent͡sii (str. 6–11). ITOO UrFU. https://elar.urfu.ru/handle/10995/74053.
  • Azimov, Ė. G. i Shchukin, A. N. (2009). Novyĭ slovarʹ metodicheskikh terminov i poni͡atiĭ (teorii͡a i praktika obuchenii͡a i͡azykam). Izdatelʹstvo IKAR.
  • Bandura, A. (2006). Guide for Creating Self-Efficacy Scales. In F. Pajares, & T. Urdan (Eds.), Self-Efficacy Beliefs of Adolescents (pp. 307–337). IAP – Information Age Publishing.
  • Baumeister, R. F. & Vohs, K. D. (Eds.) (2004). Handbook of Selfregulation: Research, Theory, and Applications. The Guilford Press.
  • Deci E. L., & Ryan R. M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains. Canadian Psychology, 49, 14–23.
  • Đorđević, D. D., Pavlović Z. M., i Vesić Pavlović T. S. (2020). Mišljenja studenata o onlajn nastavi engleskog jezika – mogućnosti i ograničenja. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini, 50(4), 117–140. https://doi.org/10.5937/ZRFFP50-27881
  • Đorić, B., Bjekić, D., i Stojković, M. (2022). Interakciona uključenost univerzitetskih e-nastavnika i kvalitet e-nastave u realnom vremenu. IV Didaktička konferencija predmetne didaktike: Informacione tehnologije, neminovnost i/ili potreba. Zbornik radova [Elektronski izvor] (str. 65–75). Društvo predmetnih didaktičara Srbije. https://metodike.bio.bg.ac.rs/izdavacka-delatnost
  • Gojkov-Rajić, A., i Prtljaga, J. (2016). Digital Technologies and Student Autonomy in Foreign Language Learning. U D. Barković, i B. Runzheimer (ur.). Interdisciplinary Management Research XII (pp. 697–705). Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Faculty of Economics in Osijek, Croatia, Postgraduate Studies Management, Hochschule Pforzheim Universitet.
  • Gojkov-Rajić, A., Stojanović, A., Šafranj, J., i Gojkov, G. (2021). Didaktički aspekti samoregulacije učenja darovitih [Elektronski izvor]. Srpska akademija obrazovanja. http://www.sao.org.rs/documents/2021/didakticki_aspekti_samoregulacije_ucenja.pdf
  • Lončarić, D. (2014). Motivacija i strategije samoregulacije učenja: teorija, mjerenje i primjena. Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci.
  • Matijašević, J., Carić, M., i Škorić, S. (2021). Online nastava u visokom obrazovanju: prednosti, nedostaci i izazovi. U V. Katić (ur.). Trendovi razvoja: On–line nastava na univerzitetima (str. 165–168). Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu.
  • Novaković, A. (2021). Funkcionalnost elektronskih interaktivnih platformi u onlajn nastavi. Nastava i vaspitanje, 70(1), 105–125. https://doi.org/10.5937/nasvas2101105N
  • Novaković, A., i Božić, S. (2020). Stavovi studenata srbistike prema platformama za elektronsko učenje (Google Classroom и Hangouts Meet). Metodički vidici, 11(1), 13–28. https://doi.org/10.19090/mv.2020.11.13-28
  • Novaković, A. M. (2023). Potencijalna rešenja za poboljšanje kvaliteta onlajn univerzitetske nastave iz ugla studenata srbistike. U N. Blagojević i N. Tatar (ur.). Učenje u pandemiji – suma utisaka: tematski zbornik radova [Elektronski izvor] (str. 109–122). Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu. https://izdanja.filfak.ni.ac.rs/zbornici/2023/ucenje-u-pandemiji–summa-utisaka.
  • Popescu, E. (2008a). An Artificial Intelligence Course Used to Investigate Students’ Learning Style. In F. Li et al. (Eds.). Advances in Web Based Learning – ICWL 2008 (pp. 122–131). ICWL 2008. Lecture Notes in Computer Science, vol 5145. Springer, Berlin. https://doi.org/10.1007/978-3-540-85033-5_13
  • Popescu, E. (2008b). Dynamic Adaptive Hypermedia Systems for e-learning [Unpublished doctoral dissertation]. University of Craiova.
  • Popescu, E. (2009). Diagnosing Students’ Learning Style in an Educational Hypermedia System. https://dcti. ucv.ro/personal/elvira.popescu/docs/publications/book_2009.pdf
  • Popescu, E., Badica, C., & Trigano, P. (2008). Learning Objects’ Architecture and Indexing in WELSA Adaptive Educational System. Scalable Computing: Practice and Experience, 9(1), 11–20.
  • Popović, K., Glišić, Т., i Jorgić, D. (2023). Pеrcepcije studenata o vrijednostima i ograničenjima nastave na daljinu tokom pandemije Covid-19. Research in Pedagogy, 13(1), 119–130. https://doi.org/10.5937/IstrPed2301119P
  • Radovanović, M. (2023). Pokrivenost gradiva leksičko-gramatičkim testovima na platformi MUDL (MOODLE) i njen uticaj na motivaciju studenata za učenje ruskog kao izbornog stranog jezika na Filološkom fakultetu u Beogradu. U B. Marić, J. Ginić, i L. Medenica (ur.). Ruski jezik u Srbiji i Republici Srpskoj danas: zbornik radova povodom 75 godina Slavističkog društva Srbije (str. 341–360). Slavističko društvo Srbije. https://doi.org/10.18485/sd_ruski75.2023.ch22
  • Ristić, M. R. (2019). Model digitalnog nastavnog okruženja za strani jezik struke. Inovacije u nastavi, 32(2), 106–121. https://doi.org/10.5937/inovacije1902106R
  • Ristić, M. R., i Blagdanić, S. R. (2017). Nove perspektive u obrazovanju – vanučionička nastava u digitalnom okruženju. Inovacije u nastavi, 30(2), 1–14. https://doi.org/10.5937/inovacije1702001R
  • Sternberg, R. J. (2005). Intelligence, competence and expertise. In A. J Elliot, & C. S. Dweck (Eds.). Handbook of competence and motivation (pp. 15–31). The Guilford Press.
  • Shumskai͡a, S. A. (2015). Sposoby poyshenii͡a motivat͡sii uchastii͡a studentov v onlaĭn kursakh. In N. I. Almazova et al. (Eds.). Voprosy metodiki prepodavanii͡a v vuze, 4 (18), (pp. 166–172). Izdatelʹstvo politekhnicheskogo universiteta Sankt Peterburg.
  • Tanasijević, M. J., i Janković, N. Z. (2021). The New Virtual Reality – Teachers’ and Students’ Perceptions and Experience in English Language Learning and Teaching Online. Inovacije u nastavi, 34(4), 167–186. https://doi.org/10.5937/inovacije2104167T
  • Trapeznikova, O. A. (2023). Internet resursi za usavršavanje onlajn-nastave (na primeru časova ruskog jezika). U N. Blagojević i N. Tatar (ur.). Učenje u pandemiji – summa utisaka: tematski zbornik radova [Elektronski izvor] (str. 249–256). Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu. https://izdanja.filfak.ni.ac.rs/zbornici/2023/ucenje-u-pandemiji–summa-utisaka
  • Vidosavljević, M. M. (2021). Digitalna pismenost i učenje stranih jezika. Baština, 54, 87–102. https://doi. org/10.5937/bastina31-32568
  • Vujović, A., i Ristić, M. (2015). Hibridna nastava – mogućnost realizacije modela izokrenute učionice u nastavi francuskog jezika na Učiteljskom fakultetu. Primenjena lingvistika, 16, 143–151. https://doi.org/10.18485/primling.2015.16.12
  • Zimmerman, B. J. (2001). Theories of Self-Regulated Learning and Academic Achievement: An Overview and Analysis. In B. J. Zimmerman, i D. H. Schunk (Eds.). Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives (2nd ed.). (pp. 1–37). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory into Practice, 41(2), 64–70.

Copyright © 2024 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345