Истраживање лидерских вештина будућих педагога: валидација инвентара исхода студентског лидерства

Милена М. Летић Лунгулов, Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет, Нови Сад, Србија, имејл: milenaletic@ff.uns.ac.rs
Сашка С. Радујков, Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет, Нови Сад, Србија
Иновације у настави, XXXVII, 2024/3, стр. 107–119

| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2403107L 

 

Резиме: У раду се анализирају лидерске вештине будућих педагога као претпоставке њихове успешности и сналажења у професионалном окружењу. Осим тога, циљ је да се испитају метријске карактеристике адаптиране верзије инвентара исхода студентског лидерства. Лидерске вештине операционализоване су преко осам варијабли које се односе на: организацију и планирање, свест о различитостима, самоуправљање, самопоуздање, употребу технологија, когнитивни развој и критичку анализу, интерперсоналну комуникацију, решавање проблема и доношење одлука. Истраживање је спроведено на узорку од 194 испитаника који похађају студије педагогије на Филозофском факултету Универзитета у Новом Саду. Резултати сугеришу да је потврђена оригинална осмофакторска структура инструмента, те да је инвентар исхода студентског лидерства и у скраћеном облику поуздан и валидан инструмент погодан за примену у различитим образовним контекстима. Утврђено је да студенти педагогије, у целини посматрано, поседују лидерски потенцијал који се огледа у натпросечно развијеним лидерским вештинама. Према самопроцени испитаника, од испитиваних варијабли најјаче је изражена свест о различитостима, а најслабије, премда и даље изнад просека, вештине интерперсоналне комуникације. Иако задовољавајући, овакви резултати остављају простор за деловање у смеру побољшања професионалног оспособљавања будућих педагога које би подразумевало неговање и развој оних вештина и особина личности које су неопходне за успостављање, грађење и унапређивање односа са другим учесницима васпитно-образовног процеса.

Кључне речи: лидерске вештине, студенти педагогије, инвентар исхода, валидација скале

 

Summary: The paper looks at the leadership skills of the future pedagogues as a prerequisite for their success and coping in a professional environment. In addition, the goal is to examine the metric characteristics of an adapted version of the Inventory of Student Leadership Outcomes. Leadership skills are operationalised in terms of eight variables related to: organisation and planning, awareness of diversity, self-management, self-confidence, use of technologies, cognitive development and critical analysis, interpersonal communication, problem solving and decision-making. The research was conducted on a sample of 194 respondents who are studying pedagogy at the Faculty of Philosophy of the University of Novi Sad. The results indicate that the original eight-factor structure of the instrument has been confirmed, and that the Inventory of Student Leadership Outcomes, even in its shorter form, is a reliable and valid instrument suitable for application in various educational contexts. It was determined that the students of pedagogy, viewed as a whole, possess leadership potential, which is reflected in above-average developed leadership skills. According to the respondents’ self-assessment, the awareness of diversity is most emphasised among the examined variables, while interpersonal communication skills are the weakest, although still above average. The results are satisfactory, but they leave room for action in terms of improving the professional training of the future pedagogues, which would entail nurturing and developing the skills and personality traits necessary for establishing, building, and improving relationships with other participants in the educational process.

Кeywords: lidership skills, students of pedagogy, inventory of outcomes, scale validation

 

Литература 

  • Bento, A., & Ribeiro, I. (2010). Sustainable leadership of senior students: The case study of Madeira. Journal of Teacher Education for Sustainability, 12(1), 66–74. https://doi.org/10.2478/v10099-009-0047-9
  • Channing, J. (2020). How Can Leadership Be Taught? Implications for Leadership Educators. International Journal of Educational Leadership Preparation, 15(1), 134–148. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1254573.pdf
  • Horishna, N., Slozanska, H., Soroka, O., & Romanovska, L. (2019). Exploring the leadership skills of preservice social work students: Implications for social work education. Problems of Education in the 21st Century, 77(5), 598–615. https://doi.org/10.33225/pec/19.77.598
  • Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2018). Cooperative learning: The foundation for active learning. Active learning – Beyond the future, 59–71. https://doi.org/10.5772/intechopen.81086
  • Karacop, A., & Diken, E. H. (2017). The effects of jigsaw technique based on cooperative learning on prospective science teachers’ science process skill. Journal of Education and Practice, 8(6), 86–97. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1133003.pdf
  • Kirbaș, A. (2017). Effects of cooperative learning method on the development of listening comprehension and listening skills. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(1), 1–17. https://doi.org/10.18298/ijlet.1712
  • Letić, M. (2015). Značaj moralnih i liderskih svojstava za ostvarenje darovitosti (neobjavljena doktorska disertacija). Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu.
  • Letić, M., & Lungulov, B. (2020). Exploring the moral competencies of gifted sudents: Validation of Moral Competency Inventory – MCI. The New Educational Review, 61(3), 156–167. https://doi.org/10.15804/tner.20.61.3.12
  • Letić Lungulov, M. (2023). Liderstvo u kontekstu profesionalnog osposobljavanja budućih pedagoga. U S. Zuković (ur.). Pedagogija – juče, danas, sutra. Zbornik radova (str. 317–323). Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu.
  • Maksimović, J., Petrović, J., i Osmanović, J. (2015). Profesionalne kompetencije budućih pedagoga. Istraživanja u pedagogiji, 5(1), 50–63. https://doi.org/10.17810/2015.05
  • Ninković, S. (2024). Modeli liderstva u obrazovanju. Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu. https://digitalna.ff.uns.ac.rs/sadrzaj/2024/978-86-6065-835-9
  • Overocker, E. G. (2013). Removing the exclusivity of leadership: An evaluation of first-year students’ perceptions of their skills (unpublished doctoral dissertation). University of Oklahoma.
  • Pavlović, B. (2008). Izazovi liderske uloge nastavnika. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 47(2), 388–402. https://doi.org/10.2298/ZIPI0802388P
  • Petre, G. (2020). Developing students’ leadership skills through cooperative learning: An action research case study. International Forum, 23(2), 143–162. https://journals.aiias.edu/info/article/view/320
  • Sumarmi, N. B. E. S. (2017). Improving the students’ activity and learning outcomes on social sciences subject using round table and rally coach of cooperative learning model. Journal of Education and Practice, 8(11), 30–37. https://eric.ed.gov/?id=EJ1139772
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Allyn and Bacon.
  • Vann, M. (2000). Student leadership outcomes inventory. University Unions and Student Activities – Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Van Velsor, E., & Wright, J. (2012). Expanding the leadership equation developing next-generation leader. ERIC: Center for Creative Leadership White Paper.

Copyright © 2024 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345