Фазе конструкције и тешкоће у изради тестова знања у образовно-васпитној пракси
Ивана М. Јеремић, Универзитет у Београду, Филозофски факултет, Београд, Србија имејл: ivanaebooks@gmail.com
Иновације у настави, XXXVI, 2023/3, стр. 20–36
| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2303020J
Резиме: У раду се представљају резултати емпиријске студије којом су утврђиване фазе конструкције тестова знања у образовно-васпитној пракси, тешкоће са којима се наставници суочавају у процесу израде тестова, као и начини превазилажења датих тешкоћа. У истраживању је коришћена дескриптивно-аналитичка метода истраживања, технике анализе садржаја и анкетирања. Узорак истраживања обухватао је 362 наставника предметне наставе запослена у основним школама у Србији. Сви испитаници обухваћени истраживањем указивали су на тешкоће са којима се суочавају у процесу израде тестова, односно на начине решавања датих тешкоће. Подузорак од укупно 80 наставника чинили су наставници српског језика и математике који су извештавали о фазама конструкције тестова знања у својој пракси. Резултати истраживања показују да настав-ници уочавају тек мањи број теоријски дефинисаних фаза конструкције тестова знања. Регистроване су одређене разлике у експлицирању фаза код наставника српског језика и математике. Истовремено, две трећине анкетираних наставника суочава се са тешкоћама када самостално израђују тестове знања. Постојеће тешкоће најчешће решавају тако што се консултују са искуснијим колегама или самостално трагају за решењем. Препорука аутора је да се, путем одговарајућих обука за стручно усавршавање запослених у образовању, омогући наставницима да стекну одговарајућа знања и вештине које би им помогле да креирају тестове знања задовољавајућих методолошких карактеристика, и истовремено адекватне потребама њихове наставне праксе.
Кључне речи: тестови знања, конструкција тестова знања, тешкоће у изради тестова знања, образовно-васпитна пракса
Summary: The paper presents the results of an empirical research which determined the stages of construction of knowledge tests in educational practice, the difficulties faced by teachers in the process of test development, as well as the ways of overcoming these difficulties. The descriptive-analytical research method, content analysis and survey techniques were used in the research. The research sample included 362 subject teachers employed in primary schools in Serbia. All respondents included in the research indicated the difficulties they face in the process of making tests, i.e., the ways of solving these difficulties. A sub-sample of a total of 80 teachers consisted of Serbian language and mathematics
teachers who reported on the phases of the knowledge test construction in their practice. The results of the research indicate that teachers perceive only a small number of theoretically defined stages in the construction of knowledge tests. Certain differences were identified in explaining the phases among the teachers of Serbian language and teachers of mathematics. At the same time, two-thirds of the surveyed teachers face difficulties when they prepare knowledge tests independently. The existing difficulties are usually solved by consulting the more experienced colleagues or by searching for a solution independently. The author’s recommendation is to enable teachers by means of an additional teacher training courses, to acquire the appropriate knowledge and skills that would help them create the knowledge tests with satisfactory methodological characteristics, and at the same time adequate for the needs of their teaching practice.
Keywords: knowledge tests, construction of knowledge tests, difficulties in creating knowledge tests, educational practice
Литература
- Bakovljev, M. (1997). Osnovi metodologije pedagoških istraživanja. Beograd: Naučna knjiga.
- Banđur, V. i Potkonjak, N. (1999). Metodologija pedagogije. Beograd: Savez pedagoških društava Jugoslavije.
- Bjekić, D. i Papić, Ž. (2005). Ocenjivanje – priručnik za ocenjivanje u srednjem stručnom obrazovanju. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije. Bogavac, T. i sar. (1972). Test u školskoj praksi. Beograd: Naučna knjiga.
- Bukvić, A. (1996). Načela izrade psiholoških testova. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Cooper, M. and Leiter, M. (1980). Teachers on testing. In: Stalford, C. B. (Ed.). Testing and evaluation in schools: Practitioners’ views (33–41). Washington DC: National Institute of Education ‒ U.S. Department of Education.
- Crocker L. and Algina, J. (2008). Introduction to classical and modern test theory. New York: Holt, Rinehart and Winston.
- Ebel, R. L. (1979). Essentials od Educational Measurement. London: Prentice-Hall International, Inc.
- Fajgelj, S. (2004). Metode istraživanja ponašanja. Beograd: Centar za primenjenu psihologiju.
- Frey, B. B. et al. (2005). Item-writing rules: collective wisdom. Teaching and Teacher Education. 21 (4), 357– 364. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.01.008
- Hamafyelto, R. S., Abubakar, H. T. and Hamafyelto, S. S. (2015). Assessing Teacher Competence in Test Construction and Content Validity of Teacher Made Examination Questions in Commerce in Borno State, Nigeria. Education. 5 (5), 123–128.
- Izard, J. (2005). Overview of test construction. Paris: International Institute for Educational Planning /UNESCO.
- Khanal, P. (2020). Key considerations in test construction, scoring and analysis: A guide to pre-service and in-service teachers. International Journal of Research Studies in Education. 9 (5), 15–24.
- Luković, I. (2016). Testovi znanja u školskoj praksi (doktorska disertacija). Beograd: Filozofski fakultet.
- Mislevy, R. J. and Haertel, G. D. (2006). Implications of Evidence-Centered Design for Educational Testing. Educational Measurement: Issues and Practice. 2 (4), 6–20.
- Mužić, V. (1981). Metodologija pedagoškog istraživanja. Sarajevo: Zavod za izdavanje udžbenika.
- Mužić, V. (2004). Uvod u metodologiju istraživanja odgoja i obrazovanja. Zagreb: Educa.
- Quansah, F. and Amoako, I. (2018). Attitude of Senior High School Teachers Toward Test Construction: Developing and Validating a Standardised Instrument. Research on Humanities and Social Sciences. 8 (1), 25–30.
- Quansah, F., Amoako, I. and Ankomah, F. (2019). Teachers’ Test Construction Skills in Senior High Schools in Ghana: Document Analysis. International Journal of Assessment Tools in Education. 6 (1), 1–8.
- Rudner, L. and Schafer, W. (2002). What Teachers Need to Know About Assessment. Washington, DC: National Education Association.
- Stiggins, R. J. and Bridgeford, N. J. (1985). The Ecology of Classroom Assessment. Journal of Educational Measurement. 22 (4), 271–286.
- Turner, S. M. et al. (2001). APA’s guidelines for test user qualifications. American Psychologist. 56 (12), 1099–1113.
- Walker, K. (2006). Teacher made exam designs (research brief). Southfield, Michigan: Education Partnerships, Inc.
- Weiss, D. J. and Davison, M. L. (1981). Test theory and methods. Annual Review of Psychology. 32 (1), 629–658.
- Vansickle, T. R. (2008). A testing brief: types of tests. Minneapolis: Questar Assessment, Inc.
Copyright © 2023 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited