Језичке игре у уџбеницима српског језика за први разред основне школе
Јелена Љ. Спасић, Универзитет у Крагујевцу, Факултет педагошких наука, Јагодина, Србија, имејл: jelenaspasic2410@gmail.com
Иновације у настави, XXXV, 2022/4, стр. 73–84
| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2204073S
Резиме: Предмет истраживања је заступљеност језичких игара у уџбеницима српског језика за први разред основне школе. Корпус чине актуелна издања уџбеничких комплета из предмета Српски језик. Анализа је проведена хоризонтално, у оквиру првог разреда. Циљ је да се испита колико су језичке игре заступљене у актуелним уџбеницима српског језика за први разред основне школе, које врсте језичких игара су најзаступљеније и да ли су језичке игре усклађене с узрастом ученика, као и да ли су организоване кроз различите облике наставног рада. Додатно је указано на потребу за осавремењавањем уџбеничких комплета српског језика за први разред основне школе кроз електронске додатке са језичким играма у виду интерактивних и мултимедијалних садржаја.
Кључне речи: методика наставе српског језика, почетно читање и писање, језичкa игрa.
Summary: The subject of the research is the representation of language games in Serbian language textbooks for the first grade of primary school. The corpus consists of current editions of textbook sets for the school subject Serbian Language. The analysis was carried out horizontally, in the first grade of primary school. The goal is to examine how much language games are represented in the current Serbian language textbooks for the first grade of primary school, what types of language games are represented the most, whether language games are adequate for the age of the students, and whether they are organized through different forms of teaching. In addition, the author of the paper points out the need for modernization of Serbian Language textbook sets for the first-graders by means of electronic supplements with language games in the form of interactive and multimedia content.
Кeywords: Serbian Language teaching methodology, initial reading and writing, language games
Литература
- Bell, N. (2017). Multiple Perspectives on Language Play. Boston, Berlin: De Gruyter Mouton.
- Crystal, D. (1996). Language play and linguistic intervention. Child Language Teaching and Therapy, 12 (3), 328‒344.
- Cvetanović, Z., Negru, M. i Kelemen Milojević, LJ. (2017). Metodički problemi u programskom okviru za učenje latinice kao drugog pisma u nastavi srpskog jezika. Inovacije u nastavi, 30 (3), 1‒11. https://doi.org/10.5937/inovacije1703001C
- Cvijetić, R. (2006). Sistem leksičkih i semantičkih vežbi u nastavi srpskog jezika. Inovacije u nastavi, 21 (1), 36–44.
- Čolić, G., Vuković, M. (2018). Doprinos fonološke i sintaksičke svesnosti u početnom čitanju. Psihološka istraživanja, 21 (1), 75‒90. https://doi.org/ 10.5937/PsIstra1801075C
- Ćurkin, V. (2003). Uloga leksičkih vežbi u bogaćenju rečnika učenika u nižim razredima osnovne škole. Norma, 9 (2), 125–141.
- Dalton, G., Devitt, A. (2016). Action research Irish in a 3D world: engaging primary school children. About Language Learning & Technology, 20 (1), 21‒33.
- Dragić, Ž. (2018). Udžbenici srpskog jezika i leksičko-semantičko bogaćenje učenika mlađeg školskog uzrasta. Naša škola, 24 (2), 139–154.
- Dragić, Ž., Vučković, D. (2020). Relation between phonological awareness and systematic literacy instruction: is conditionality one-way in consistent orthographies?. Inovacije u nastavi, 33 (3), 28–42. https://doi.org/ 10.5937/inovacije2003028D
- Germeroth, C., Bodrova, E., Day-Hess, C., Barker, J., Sarama, J., Clements, D. H. & Layzer, C. (2019). Play It High, Play It Low: Examining the Reliability and Validity of a New Observation Tool to Measure Children’s Make-Believe Play. American Journal of Play, 11 (2), 183–221. Retrieved May 18, 2021, from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1211531.pdf
- Gligorović, M., Buha, N., Dobrota-Davidović, N. (2018). Razumevanje govora od šest do devet godina. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 17 (1), 9‒31. https://doi.org/ 10.5937/specedreh17-15257
- Golubović, S., Ječmenica, N., Subotić, S. i Kobac, D. (2019). Razvoj fonološke svesnosti kod dece uzrasta od šest do osam godina. Primenjena psihologija, 12 (2), 157‒182.
- Golubović, S., Radivojević, N. i Ječmenica, N. (2019а). Fonološke sposobnosti dece predškolskog uzrasta. Inovacije u nastavi, 32 (3), 74–89. https://doi.org/ 10.19090/pp.2019.2.157-182
- Nacionalna strategija za mlade za period od 2015. do 2025. godine (2015). Službeni glasnik RS, br. 22.
- Laidlaw, L., O’Mara, J. (2015). Rethinking Difference in the iWorld: Possibilities, Challenges and ’Unexpected Consequences’ of Digital Tools in Literacy Education. Language and Literacy, 17 (2), 59‒74. Retrieved May 22, 2021. from https://doi.org/10.20360/G2HC7K.
- Lalović, D. (2012). Čitanje: od slova do teksta. Beograd: Filozofski fakultet.
- Lin, C. H., Warschauer, M., & Blake, R. (2016). Language learning through social networks: Perceptions and reality. Language Learning & Technology, 20 (1), 124‒147.
- Kodžopeljić, J. (1996). Metalingvistički preduslovi uspešnog čitanja. Psihologija, 1, 35‒48.
- Kodžopeljić, J. (2003). Metajezički činioci usvajanja pismenosti, sintaksička svest kod dece predškolskog uzrasta kao preduslov uspeha u usvajanju čitanja i pisanja. Novi Sad: Filozofski fakultet.
- Mićić, V. (2019). Podsticanje razvoja rane pismenosti. Metodička teorija i praksa, 13 (1), 171–194.
- Nikolić, M. (2012). Sadržaji o frazeologizmima u udžbenicima srpskog jezika za mlađe razrede osnovne škole. Uzdanica, 9 (2), 49‒64.
- Nikolić, M., Milenković, S. (2019). Predlog programa za podsticanje razvoja predveština čitanja u predškolskoj ustanovi. Inovacije u nastavi, 32 (1), 125‒138. https://doi.org/ 10.5937/inovacije1901125N
- Ocokoljić, M. (2016). Teškoće u početnom opismenjavanju – teškoće početnog čitanja i pisanja dece mlađih razreda i školsko postignuće u 5. razredu. Pedagogija: časopis foruma pedagoga, 4, 461‒474.
- Panić, M., Đorđević, V. (2015).Uticaj fonološke razvijenosti na sposobnost čitanja. Nastava i vaspitanje, 65 (4), 769–779.
- Pijanović, P. (ur.) (2014). Leksikon obrazovnih termina. Beograd: Učiteljski fakultet.
- Pravilnik o standardima kvaliteta udžbenika i uputstvo o njihovoj upotrebi (2016). Službeni glasnik RS, br. 42.
- Spasić, J. (2020). Jezičko-misaone igre u Zmajevom Nevenu. U: Čutura, I., Dimitrijević, M. (ur.). Književnost za decu u nauci i nastavi (157‒172). Naučni skup Književnost za decu u nauci i nastavi, 21‒22. april 2017. Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.
- Spasić, J. (2021). Jezičke igre u govornom razvoju: priručnik za razvoj govora dece predškolskog uzrasta. Beograd: Kreativni centar.
- Spasić, J. (2022). Jezičke igre u govornom razvoju. Jagodina: Fakultet pedagoških nauka.
- Strategija naučnog i tehnološkog razvoja Republike Srbije za period od 2021. do 2025. godine „Moć znanja” (2021). Službeni glasnik RS, br. 10.
- Vukomanović Rastegorac, V. (2021). Metajezička igra kao metodički pristup razvoju metajezičke funkcije govora kod dece. Inovacije u nastavi, 34 (2), 72–85. https://doi.org/ 10.5937/inovacije2102072V
- Zakon o osnovnom obrazovanju i vaspitanju (2019). Službeni glasnik RS, br. 55/13, 101/17, 10/19 i 27/18.
- Zeljić, G. (2015). O skupovima reči u osnovnoškolskoj nastavi sintakse. Inovacije u nastavi, 28 (4), 37‒43. https://doi.org/ 10.5937/inovacije1504037Z
Copyright © 2022 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited