Улога есеј-теста у стицању вештине читања и разумевања прочитаног

Зона В. Мркаљ, Универзитет у Београду, Филолошки факултет, Београд, Србија, имејл: zonamrkalj61@gmail.com
Ана Д. Пејић, Завод за вредновање образовања и васпитања, Београд, Србија
Иновације у настави, XXXIV, 2021/3, стр. 153–161

| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2103153M

 

Резиме: У овом раду се разматра улога есеј-теста у стицању вештине читања и разумевања прочитаног, у савременој настави Српског језика и књижевности. Истиче се значај коришћења есеј-теста за добијање повратне информације о разумевању прочитаног дела у редовној настави, приликом полагања завршног испита и у тесту знања оријентисаном на критеријум. Приликом обликовања задатака узимају се у обзир два кључна домена: наративни текст, којим се истиче његова структура, наративна перспектива и мотивација ликова у функцији уметничке актуелизације, и когнитивни приступ читању, према конструктивно-интеграционом моделу Волтера Кинча (Kintsch, 1988), значајан за приказивање конструкта читања, као и за разумевање когнитивне сложености задатака. Сврха испитивања ученика путем есеј-теста стиче се у потреби за процењивањем развоја читалачке писмености ученика старијих разреда основне школе.

Кључне речи: есеј-тест, конструкт читања, когнитивна поетика, читалачка писменост.

 

Summary: The paper explores the role of the essay-test in acquiring reading and reading comprehension skills in the modern-day teaching of Serbian Language and Literature. The authors emphasize the importance of using essay-tests for obtaining the feedback on the reading comprehension level of the texts covered in regular classes, at final exams, and on the criteria-oriented knowledge tests. Two key domains are taken into consideration when designing the tasks: the narrative text, emhasizing its structure, narrative perspective, and the motivation of the characters in the function of artistic articulation; the cognitive approach to reading according to the constructive-integrative model of Walter Kintsch (Kintsch, 1988), relevant for presenting the reading construct and understanding the cognitive complexity of the tasks. The purpose of testing students using essay-tests derives from the need to assess the development of reading literacy among the students of the higher grades of elementary school.

Кeywords: еssay-test, reading construct, cognitive poetics, reading literacy.

 

Литература

  • Brown, A. L., Palincsar, A. S. & Armbruster, B. B. (1984). Instructing comprehension-fostering activities in interactive learning situations. In: Mandl, H., Stein, N. L. & Trabasso, T. (Eds.). Learning and Comprehension of Text. 657-688 Hillsdale, New Jersey: LEA
  • Bajić, Lj., Mrkalj, Z. (2005). Čitanka za peti razred OŠ: Po jutru se dan poznaje. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Graesser, C. et al. (1994). Constructing Inferences During Narrative Text Comprehension. Psychological Review, 101, 371–395.
  • Eko, U. (1979). The Role of The Reader: Lector in Fabula. Bloomington: Indiana University Press.
  • Embretson, S. E. & Wetzel, C. D. (1987). Component latent trait models for paragraph comprehension tests. Applied Psychological Measurement, 11, 175–193.
  • Kintsch, W. (1988). The use of knowledge in discourse processing: A construction-integraction model. Psychological Review, 95, 163–182.
  • Miall, S. D. (2004). Episode structures in literary narratives. Journal of Literary Semantics, 33, 111–129.
  • Mrkalj, Z. (2016). Od bukvara do čitanki (metodička istraživanja). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Pavlović Babić, D., Baucal, A. (2009). Razumevanje pročitanog: određenje i testiranje. Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja – Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta.
  • Pejić, A., Todorović, O. (2007). Nacionalno testiranje učenika 4. razreda osnovne škole. Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
  • Terry, A. & Smith, P. (1988). A Comparison of the Information Provided by Essay, Multiple-Choice, and Free-Response Writing Tests. Applied Psychological Measurement, 12, 117–128.
  • Zbirka zadataka iz srpskog jezika za završni ispit u osnovnom obrazovanju i vaspitanju, za školsku 2020/2021. godinu (2021). Prosvetni pregled, br. 94.

Copyright © 2021 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345