Улога есеј-теста у стицању вештине читања и разумевања прочитаног
Зона В. Мркаљ, Универзитет у Београду, Филолошки факултет, Београд, Србија, имејл: zonamrkalj61@gmail.com
Ана Д. Пејић, Завод за вредновање образовања и васпитања, Београд, Србија
Иновације у настави, XXXIV, 2021/3, стр. 153–161
| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2103153M
Резиме: У овом раду се разматра улога есеј-теста у стицању вештине читања и разумевања прочитаног, у савременој настави Српског језика и књижевности. Истиче се значај коришћења есеј-теста за добијање повратне информације о разумевању прочитаног дела у редовној настави, приликом полагања завршног испита и у тесту знања оријентисаном на критеријум. Приликом обликовања задатака узимају се у обзир два кључна домена: наративни текст, којим се истиче његова структура, наративна перспектива и мотивација ликова у функцији уметничке актуелизације, и когнитивни приступ читању, према конструктивно-интеграционом моделу Волтера Кинча (Kintsch, 1988), значајан за приказивање конструкта читања, као и за разумевање когнитивне сложености задатака. Сврха испитивања ученика путем есеј-теста стиче се у потреби за процењивањем развоја читалачке писмености ученика старијих разреда основне школе.
Кључне речи: есеј-тест, конструкт читања, когнитивна поетика, читалачка писменост.
Summary: The paper explores the role of the essay-test in acquiring reading and reading comprehension skills in the modern-day teaching of Serbian Language and Literature. The authors emphasize the importance of using essay-tests for obtaining the feedback on the reading comprehension level of the texts covered in regular classes, at final exams, and on the criteria-oriented knowledge tests. Two key domains are taken into consideration when designing the tasks: the narrative text, emhasizing its structure, narrative perspective, and the motivation of the characters in the function of artistic articulation; the cognitive approach to reading according to the constructive-integrative model of Walter Kintsch (Kintsch, 1988), relevant for presenting the reading construct and understanding the cognitive complexity of the tasks. The purpose of testing students using essay-tests derives from the need to assess the development of reading literacy among the students of the higher grades of elementary school.
Кeywords: еssay-test, reading construct, cognitive poetics, reading literacy.
Литература
- Brown, A. L., Palincsar, A. S. & Armbruster, B. B. (1984). Instructing comprehension-fostering activities in interactive learning situations. In: Mandl, H., Stein, N. L. & Trabasso, T. (Eds.). Learning and Comprehension of Text. 657-688 Hillsdale, New Jersey: LEA
- Bajić, Lj., Mrkalj, Z. (2005). Čitanka za peti razred OŠ: Po jutru se dan poznaje. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Graesser, C. et al. (1994). Constructing Inferences During Narrative Text Comprehension. Psychological Review, 101, 371–395.
- Eko, U. (1979). The Role of The Reader: Lector in Fabula. Bloomington: Indiana University Press.
- Embretson, S. E. & Wetzel, C. D. (1987). Component latent trait models for paragraph comprehension tests. Applied Psychological Measurement, 11, 175–193.
- Kintsch, W. (1988). The use of knowledge in discourse processing: A construction-integraction model. Psychological Review, 95, 163–182.
- Miall, S. D. (2004). Episode structures in literary narratives. Journal of Literary Semantics, 33, 111–129.
- Mrkalj, Z. (2016). Od bukvara do čitanki (metodička istraživanja). Beograd: Učiteljski fakultet.
- Pavlović Babić, D., Baucal, A. (2009). Razumevanje pročitanog: određenje i testiranje. Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja – Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta.
- Pejić, A., Todorović, O. (2007). Nacionalno testiranje učenika 4. razreda osnovne škole. Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
- Terry, A. & Smith, P. (1988). A Comparison of the Information Provided by Essay, Multiple-Choice, and Free-Response Writing Tests. Applied Psychological Measurement, 12, 117–128.
- Zbirka zadataka iz srpskog jezika za završni ispit u osnovnom obrazovanju i vaspitanju, za školsku 2020/2021. godinu (2021). Prosvetni pregled, br. 94.