Однос масе тела и масе торбе предшколаца

Живорад M. Марковић, Универзитет у Крагујевцу, Факултет педагошких наука у Јагодини, имејл: zimarkovic@yahoo.com
Иновације у настави, XXXI, 2018/1, стр. 101–107

| PDF | | Extended summary PDF |
doi: 10.5937/inovacije1802101M

 

Резиме: Циљ истраживања је био да се утврди процентуални однос телесне масе васпитаника припремног предшколског програма и масе њихове торбе у оквиру стандарда који је прописала Светска здравствена организација и њихов однос према торби. Истраживање је трансверзалног карактера и реализовано је у другом полугодишту школске 2015/2016. године у Предшколској установи „Дечја радост“ у Свилајнцу. Узорак испитаника обухватио је деведесет дечака и деведесет девојчица. Добијени резултати указују на велики распон вредности телесне масе, масе торбе и процентуалног односа телесне масе и масе торбе предшколаца. Процентуални однос код дечака и девојчица прелази дозвољених 10%, прописан од стране Светске здравствене организације. Највећи број дечака у вртић долази пешице, а девојчица аутом. Торба се носи на оба рамена, помоћ у већини случајева при паковању торбе пружају родитељи. Бол при ношењу је присутан и најизраженији у леђима и врату. Тешка торба предшколаца и, касније, ученика млађег школског узраста није проблем само у Србији већ у читавом свету.

Кључне речи: предшколац, торба, однос, маса тела.

 

Summary: The goal of this research was to determine the correlation between the body weight of preparatory preschool children and the weight of their schoolbags in the framework of the standards prescribed by the World Health Organisation and to examine students’ attitudes towards schoolbags which they carry every day. The research had a transversal character and it was conducted in the second term of 2015/2016 school year in the preschool institution “Dečija Radost” in Svilajnac. The sample consisted of 90 boys and 90 girls. The results indicate a large span of values of body weight, schoolbag weight and the correlation between the body weight and the preschoolers’ schoolbag weight expressed in percentages. The correlation for boys and girls exceeds 10% of the values prescribed by the World Health Organisation. Boys come to school mostly on foot, while girls come to school by car. A schoolbag is carried on both shoulders. In most of the cases parents help their preschoolers to pack the schoolbag. While carrying their schoolbags, pupils feel some pain, mostly in the neck and the back. A heavy bag of preschoolers, and later pupils of younger school age, is not a problem only in Serbia but in the whole world.

Keywords: preschoolers, schoolbag, correlation, body mass.

 

Литература

  • Feingold, A. & Jacobs, K. (2002). The effect of education on backpack wearing and posture in a middle school population. Work. 18 (3), 287–294.
  • Fosnaric, S. & Delcnjak Smrecnik, I. (2007). Physical overburdening of pupils with the weigh of school bags during the period of passing from eight year primary school to nine year primary school. Informatologia. 40 (3), 207–210.
  • Kath, D. W. B., Ann, C. P., Gareth, T. J. B., Stewart, T., Deborah, P. M. S., Alan, J. S. & Gary, J. M. B. (2002). Low back pain in schoolchildren: occurrence and characteristics. Pain. 97, 87–92.
  • Korovessis, P., Koureas, G., Zacharatos, S. & Papazisis, Z. (2005). Backpacks, backpain, sagittal spinal curves and trunk alignment in adolescents. Spine. 30, 247–255.
  •  Marković, Ž. (2008a). Uticaj celodnevnog i poludnevnog boravka na antropometrijske karakteristike i motoričke sposobnosti predškolskog uzrasta. Uzdanica. 1, 104–117.
  • Marković, Ž., Šekelјić, G. (2008b). Uticaj boravka u predškolskim ustanovama na fizički razvoj i fizičke sposobnosti. Zbornik radova Učitelјskog fakulteta Užice. 9, 79–94.
  • Markovic, Z., Višnjic, D. & Ignjatovic, A. (2013). A schoolbag of village schools’ pupils. In: Nedeljkovic, A. (ed.). Book of Proceedings (82–87). International Scientific conference Effects of Phusical Activity Application to Antropological Status with Children, Youth and Adults, 11–12. 12. 2013, Belgrade. Belgrade: Faculty of Sport and Physical Education.
  • Markovic, Z., Sekeljic, G. & Milanovic, S. (2016). Schoolbag-eternal problem. Research in Kinesiology. 44 (2), 242–245.
  • Mackenzie, W. G., Sampath, J. S., Krtise, R. W. & Sheir-Neiss, G. J. (2003). Backpacks in children. Clinical Orthopaedics and Related Research. 409, 78–84.
  • Miloradovic, M., Pausic, J. & Kuzmanic, B. (2014). Differences in body posture and balance in children of classroom teaching attending and not attending extenden stay. Research in Physical Education, Sport and Health. 3 (2), 135–140.
  • Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja dece uzrasta od tri do sedam godina (1996). Beograd: Prosvetni pregled.
  • Pascoe, D. D., Pascoe, D. E., Wang, Y. T., Shim, D. M. & Kim, C. K. (1997). Influence of carrying book bags on gait cycle and posture of youths. Ergonomics. 40 (6), 631–641
  • Pausic, J. & Kujundzic, H. (2008). The weight of a schoolbag of a younger school aged children. In: Maleš, B. (ed.). Proceedings of the 3nd International Conference Contemporary Kinesiology (183–187), Mostar, 2008. Split: Faculty of Kinesiology.
  • Troussier, B., Davoine, P., De Gaudemaris, R., Fauconnier, J. & Phelip, X. (1994). Back pain in schoolchildren: a study among 1178 pupils. Scand J Rehab Med. 26 (3), 143–156.
  • Voll, H. J. & Klimt, F. (1977). Die beanspruchung des kindes durch die schultasche. Offentliche Gesundheitswesen. 39, 369–378.
  • Whittfield, K. J., Legg, S. J. & Hedderley, D. I. (2007). The weight and use of schoolbags in New Zeland secondary schools. Ergonomics. 44 (9), 819–824.
Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345