Тhe influence of reading aloud and silent reading of the text in the fourth grade of the primary school

Ивана П. Стојков, Учитељски факултет, Универзитет у Београду, имејл: ivana.stojkov@uf.bg.ac.rs
Иновације у настави, XXXI, 2018/1, стр. 113–124

| PDF | | Extended summary PDF |
doi: 10.5937/inovacije1801113S

 

Резиме: Циљ овог рада је да теоријски опише врсте читања (гласно и тихо), разумевање прочитаног, али и емпиријски да укаже на њихову повезаност, односно да одреди да ли врста читања (гласно и тихо) утиче на степен разумевања прочитаног текст код ученика млађег школског узраста. У раду су анализирани познавање и коришћење основних врста читања – гласног и тихог (у себи). Предуслов за интерпретацију књижевног текста је да ученик разуме прочитано, а важно је и (жанровски) одмерити врсту читања, јер ће тиме резултати наставног процеса бити ефикаснији. У овом раду приказани су резултати истраживања о утицају гласног и тихог читања на разумевање текста у четвртом разреду основне школе. Узорак истраживања је чинило педесет ученика четвртих разреда основних школа из Београда. Пошло се од претпоставки да врста читања утиче на разумевање прочитаног и да ученици боље разумеју текст ако га прочитају тихо, што је и показано у методичкој литератури и ранијим истраживањима. Међутим, резултати овог истраживања су другачији. Независно од врсте читања и укључивања других фактора (брзине читања, репродуктивних и продуктивних питања, индивидуалних карактеристика ученика) степен разумевања прочитаног приближно је исти. Може се закључити да се, без обзира на одабир врсте читања, степен разумевања прочитаног текста ученика четвртог разреда не разликује. Ово истраживање може бити полазиште за даље утврђивање утицаја врста читања на разумевање прочитаног, што имплицира развој читалачке писмености ученика, а наставу матерњег језика чини квалитетнијом.

Кључне речи: читање, врсте читања, гласно читање, тихо читање, разумевање прочитаног текста.

 

Summary: The aim of this paper is to describe the types of reading, the understanding of the text that has been read, and the view of the results of an empirical research about their connection, because the way in which students read has an influence on understanding of the content of the text. This paper analyzes knowing and using the basic types of reading – reading aloud and silent reading (inside voice), although within them we can differ explorative, logical, critical and interpretative reading. Precondition for interpretation of literature text is that the student understands what he reads, and it is important to measure the type of reading (by genre) because the results of learning will be more effective. This paper also shows the results of the pilot research about the influence of loud and silent reading on text understanding in the fourth grade of elementary school. The sample of research included 50 students of the primary school fourth graders in Belgrade. We presumed that the reading type influenced understanding of the read text if they read it silently. This is shown in the reference of literature teaching methodology, as well as in earlier researches. Having analysed and studied the results, we can conclude that there is no major difference between the read text and the type of reading (aloud, silent). However, the results of this research are different. Independently of the reading type and including other factors (speed of reading, reproductive and productive questions, individual student characteristics), the level of understanding is practically the same. We can conclude that no matter what type of reading is practiced, the level of understanding of the read text by the fourth grade students is the same. This research can be the starting point for the next determination of the influence of reading types on the read text that implies the development of the process of being literate and makes teaching of the mother tongue much better.

Keywords: reading, types of reading, reading aloud, silent reading, understanding of the read text.

 

Литература:

  • Bogdanović, J., Grbić, D. (2013). Brzina čitanja i razumevanje smisla pročitanog teksta kod učenika osnovne škole. Učitelj. 3, 355?378.
  • Buđevac, N. (2014). Razumevanje teksta. Leksikon obrazovnih termina (661–662). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Buđevac, N., Baucal, A. (2014). Razvoj čitalačke pismenosti tokom prva četiri razreda osnovne škole. Inovacije u nastavi. 27 (2), 22–32. DOI: http://dx.doi.org/10.5937/inovacije1402022B
  • Cvetanović, Z., Buđevac, N. (2014). Čitanje. Leksikon obrazovnih termina (893–894). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • vetanović, Z. (2013). Metodičko tumačenje basne. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Cvetanović, Z. (2015). Reproduktivna pitanja za tumačenje književnog teksta u prvom razredu osnovne škole. Inovacije u nastavi. 28 (4), 44–53. DOI: http://dx.doi.org/10.5937/inovacije1504044C
  • Кirby, J. R. (2007). Reading Comprehension: Its Nature and Development. Encyclopedia of Language and Literacy Development (1–8). London, ON: Canadian Language and Literacy Research Network. Retrieved May 5, 2017. from: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.605.9849&rep=rep1&type=pdf
  • Kobola, A. (1997). Unapređenje čitanja u osnovnoj školi. Zagreb: Školska knjiga.
  • Krneta, D. (2011). Kvalitet čitanja. Srpsko Sarajevo: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Milatović, V. (2011). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti u razrednoj nastavi. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Nikolić, M. (2005). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Beograd: ZUNS.
  • Pavlović Babić, D., Baucal, A. (2013). PISA 2012 u Srbiji: prvi rezultati. Podrži me, inspiriši me. Beograd: Institut za psihologiju.
  • Popović, D. (2013). Razvoj čitalačke pismenosti i obrazovni program maternjeg jezika i književnosti u osnovnoj školi. Inovacije u nastavi. 26 (3), 112–123.
  • Purić, D. (2011). Doživljavanje, razumevanje i tumačenje književnog dela (doktorska disertacija). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Stojanović, B., Cvetanović, Z. (2014). Mišljenje učitelja o opštim standardima postignuća za napredni nivo u nastavi srpskog jezika. Inovacije u nastavi. 27 (1), 55–64. DOI: http://dx.doi.org/10.5937/inovacije1401055S
  • Stojkov, I. (2014). Glasno i tiho čitanje književnog teksta u razrednoj nastavi. Metodička praksa. 13 (2), 193–202.
  • Šipka, M. (2011). Kultura govora. Novi Sad: Prometej.
  • Vučković, M. (1993). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti u mlađim razredima osnovne škole za studente Pedagoške akademije. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

 

Copyright © 2018 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.

 

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345