Age related factors and L2 learning. Implications for selecting an appropriate L2 programme
Marijana P. Cerović, PhD, University of Montenegro, Faculty of Philosophy, Nikšić, e-mail: cmarijana_2000@yahoo.com
Иновације у настави, XXVII, 2014/4, стр. 81–85
|PDF|
Abstract: Th is paper has been inspired by Dimroth and Stephany’s longitudinal study (Dimroth, 2008) on the acquisition of German by two Russian girls, members of diff erent age groups (8 and 14). Both girls were subjected to the same type of second language program called ‘submersion and withdrawal’, but showed diff erent progress. Whilst the 8-year old became fl uent in German, the 14-year old had diffi culty expressing herself in her second language. Th is paper considers various theoretical approaches and research fi ndings in order to account for the diff erences between the two learners. By all accounts there may be no single factor responsible for their individual success rates.
Key words: ‘submersion and withdrawal’, L2, language acquisition, language learners.
Фактори узраста и учење страног језика – поуке при бирању одговарајућег програма страног језика
Овај рад је инспирисан лонгитудиналном студијом К. Димрот и С. Хаберцетл (Димрот, 2008) о усвајању немачког језика од стране две младе Рускиње, које су припадале различитим старосним групама (осам и четрнаест година). Обе девојчице су биле изложене истом програму учења страног језика „Submersion and Withdrawal“, али су показивале различит напредак. Док је осмогодишњакиња постала флуентна у немачком, четрнаестогодишњакиња је имала потешкоћа да се изрази на страном језику. У овом раду се разматрају различити теоријски приступи и резултати истраживања ради објашњења разлика између два ученика. По свему судећи, не постоји само један фактор који је одговоран за индивидуално постигнуће ученица.
Кључне речи: „Submersion and Withdrawal“, страни језик, усвајање језика, ученици страног језика.
References:
- Baker, C. (1993). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Philadelphia: Multilingual Maters Ltd.
- Dimroth, C. (2008). Age Eff ects on the Process of L2 Acquisition? Evidence From the Acquisition of Negation and Finiteness in L2 German. Language learning, 58(1): 117-150.
- Garcia, O. (1997). Bilingual Education. In: Coulmas, F. (ed.). Handbook of Sociolinguistics (405-420). Oxford & Cambridge (Massachusetts): Black well Publishers Ltd.
- Eckert, P. (1997). Age as a Sociolinguistic Factor. In: Coulmas, F. (ed.). Handbook of Sociolinguistics(151-167). Oxford & Cambridge (Massachusetts): Black well Publishers Ltd.
- Hyltenstam, K and Abrahamson, N. (2000). Who can become native-like in a second languge? All, some, or none? Studia Linguistica, 54(2), 150-166
- Saville-Troike, M. (1982). Th e ethnography of communication. New York: Holt, Rinehart & Winston.
- Tabouret-Keller, A. (1997). Language and Identity. In: Coulmas, F. (ed.). Handbook of Sociolinguistics(315-326). Oxford & Cambridge (Massachusetts): Black well Publishers Ltd.