Улога уџбеника у развоју интеркултуралних компетенција

др Јелена Врањешевић, Учитељски факултет, Београд

Иновације у настави, XXVI, 2013/3, стр. 36–47

|PDF|

 

Резиме: Рад се бави анализом интеркултуралних садржаја у уџбеницима природе и друштва (за четврти разред) и интеркултуралним компетенцијама које ти садржаји развијају: у којој мери пружају знање о различитостима, развијају вештине заједничког живота, сарадње и конструктивне комуникације и помажу у формирању вредности које обезбеђују уважавање различитости. Интеркултуралне компетенције су анализиране у контексту четири стожера образовања која је идентификовала Међународна комисија за образовање за 21. век: а) учити да би се знало, б) учити да би се радило, в) учити да би се живело заједно и г) учити да би се било. Резултати показују да уџбеници најчешће нуде знање о различитим културним групама, и то углавном преко површинских, најупадљивијих карактеристика тих група. Заступљене су и теме које подстичу на размишљање о личном и групном идентитету, правима и правилима за регулисање заједничког живота, као и о значају подршке, сарадње и солидарности у међуљудским односима. У најмањој мери су заступљене теме које указују на прожимање културних група и на њихове међусобне утицаје, као и теме које упућују ученике на разумевање перспективе других друштвених група и на заједничке (истраживачке) пројекте, који подстичу узајамно разумевање и уважавање.

Кључне речи: интеркултурално образовање, интеркултуралне компетенције, уџбеник, природа и друштво.

Summary: The paper is about the analysis of inter-cultural contents in the course books of Natural and Social Sciences (for the fourth grade) and inter-cultural competencies which those contents develop and in which extent they give knowledge of diff erences, develop skills of mutual life, cooperation and constructive cooperation and help form values which provide valuing diff erences. Intercultural competencies are discussed in the context of four pillars of education, identifi ed by the International board for education for the 21st century, and those are a) to learn in order to get knowledge, b) to learn to get work, c) to learn to live together, d) to learn to be. Results show that course books most frequently off er knowledge about diff erent cultural groups, mostly by surface most visible characteristics of those groups. Th ere are topics, which provoke thinking about personal and group identity, rights and rules, which regulate mutual life, as well as signifi cance of support, cooperation and solidarity in human relations. In the least extent, there are topics, which point at interweaving cultural groups to their mutual infl uences, and topics, which lead students to understanding the perspective of other social groups, and mutual (research) projects, which encourage mutual understanding and respect.
Key words: intercultural education, inter culture.

 

Литература:

  • Banks, J. A. (2010). Approaches to Multicultural Curriculum reform. In: Banks, J. A. & McGeebanks, C. A.
    (Eds.): Multicultural Education: Issues and Perspectives, John Wiley And Sons.
  • Banks, J. A. (2006). Cultural Diversity and Education – Foundations, Curriculum and Teaching. Boston:
    Pearson.
  • Benett, M. (1986). A Developmental Approach to Training for Intercultural Sensitivity. In: International
    Journal of Intercultural Relations, 10, 179–196.
  • Врањешевић, Ј., Трикић, З. и Росандић, Р. (2005). За разлику богатије: приручник за интеркултурал-
    ност. Београд: Центар за права детета.
  • Delors, J. (1996). Learning the treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on
    Education for the Twenty-fi rst Century. http://www.unesco.org/delors/index.html
  • García, S. B. & Dominguez, L. (1997). Cultural contexts which infl uence learning and academic performance.
    Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 6, 621–655.
  • Nieto, S. (1994). Lessons from students on creating a chance to dream. Harvard Educational Review, 64 (4),
    392‒426.
  • Nieto, S. (1998). Affi rmation, Solidarity and Critique: Moving Beyond Tolerance in Education. In: Lee, E.,
    Menkart, D. & Okazawa-Rey, M. (Eds.), Beyond Heroes and Hollidays: A practical Guide to K-12 Anti-Racist,
    Multicultural Education and Staff Development. Washington DC: Network of Educators on the Americas.
  • Плут, Д. и Пешић, Ј. (2007). Критеријуми за процену квалитета уџбеника. У: Плут, Д. (ур.), Квалитет
    уџбеника за млађи школски узраст (11–33). Београд: Институт за психологију Филозофског факултета.

 

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345