Богаћење речника ученика непознатим речима из књижевних текстова – активан приступ значењу, контексту и радном речнику
Валерија Б. Јанићијевић, Универзитет у Београду, Факултет за образовање учитеља и васпитача, Београд, Србија, имејл: valerija.janicijevic@uf.bg.ac.rs
Милена Б. Митровић, Универзитет у Београду, Факултет за образовање учитеља и васпитача, Београд, Србија
Бојан М. Марковић, Универзитет у Београду, Факултет за образовање учитеља и васпитача, Београд, Србија
Иновације у настави, XXXVII, 2024/2, стр. 19–36
| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2402019J
Резиме: Непознате речи из књижевних текстова различитим поступцима и методичким радњама треба да постану део ученичког речника и тако обогате њихову језичку културу. Циљ овог пилот-истраживања био је да се испитају могућности посебно осмишљеног наставног средства (Речника) на часовима обраде књижевних текстова. Замисао је била да Речник кроз разноврсне приступе речима и њиховим значењима обезбеди трајније разумевање и ширу употребу нових речи у ученичком говору. Узорак је чинило 25 ученика експерименталне и 16 контрoлне групе. Ученици експерименталне групе су користили додатно наставно средство у тумачењу непознатих речи из текста, док су у контролној групи речи тумачене на уобичајен начин, у литератури појашњен и у пракси дуго заступљен. Утврђено је да непознатим речима које се на часу уводе приликом обраде књижевних дела треба посветити више методичке пажње уз коришћење разноврсних поступака, као и наставних средстава како би се нове речи и растумачиле и прешле у активан ученички речник. Коришћење додатног средства – Речника и рад на њему показали су већу успешност ученика у тумачењу непознатих речи, запамћивању њихових значења, употреби различитих значења исте речи, као и у коришћењу новоусвојених речи и израза у краћем или дужем контексту (употреба у реченици и причи).
Кључне речи: настава српског језика у млађим разредима, књижевни текст, језичка култура, богаћење речника, непознате речи
Summary: Unfamiliar literary text terms should, by different methodological approaches and methods, become a part of the students’ vocabulary and enrich their languaculture. The goal of this pilot research was to examine the elements of a specifically designed teaching medium (the Dictionary) in literature classes where literary works are analyzed. The purpose of the dictionary was to provide a deeper understanding of the meaning and usage of the completely new words in the students’ vocabulary, through various approaches to those words and their meaning. The test group consisted of 25 experimental group students and 16 control group students. The experimental group students used an additional teaching medium in analyzing the unfamiliar terms in their texts, while the control group students analyzed their terms in a regular, conventional way. It has been concluded that the new, unfamiliar terms introduced in the text analysis in literature classes should be given more (methodological) attention, by using various methods and teaching mediums in order for those words to be understood and later actively used by students.Using an additional teaching medium, the Dictionary, has proven to be a successful way of analyzing unknown words, good for memorizing their different meanings, as well as using the newly adopted terms and phrases depending on their context length (used in a sentence or a short story).
Keywords: teaching Serbian language in primary school, literary text, languaculture, vocabulary enrichment, unfamiliar terms
Литература
- Bakovljev, M. (1998). Uzroci nedovoljnog doprinosa škole razvoju kulture govora. U S. Vasić, U. Kisić, i M. Danilović (ur.). Jezik i kultura govora u obrazovanju (str. 103–108). Institut za pedagoška istraživanja, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Brysbaert, M., & Ellis, A. (2016). Aphasia and age of acquisition: are early-learned words more resilient? Aphasia, Frequence and Language Processing, 30(11), 1240–1263. https://doi.org/10.1080/02687038.2015.1106439
- Brysbaert, M. et al (2016). How Many Words Do We Know? Practical Estimates of Vocabulary Size Dependent on Word Definition, the Degree of Language Input and the Participant’s Age. National Library of Medicine. Frontiers in Psychology, 7, 1116. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01116
- Carroll, J. B., & White, M. N. (1973). Word freguence and age of acquisition oa determiners of picrure-naming latency. The Quarterly Journal of Experimental Psychologu, 25(1), 85–95. https://doi.org/10.1080/14640747308400325
- Cvijetić, M. R. (2005). Rečnici u nastavi srpskog jezika i književnosti. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Dešić, M. (1998). Govor u školi. U S. Vasić, U. Kisić, i M. Danilović (ur.). Jezik i kultura govora u obrazovanju (str. 62–65). Institut za pedagoška istraživanja, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Dragićević, R. (2006). Jednojezični rečnici u nastavi srpskog jezika. Književnost i jezik, 53 (1–2), 125–133.
- Dragićević, R. (2012). Leksikologija i gramatika u školi. Učiteljski fakultet.
- Filipović Đurđević, D. (2022). Kognitivne osnove jezika. Uvod u psiholingvistiku. Heliks.
- Gudelj-Velaga, Z. (1990). Nastava stvaralačke pismenosti. Školska knjiga.
- Ilić, P. (1998). Srpski jezik i književnost u nastavnoj teoriji i praksi. Zmaj.
- Janković, Đ. (2017). Funkcionalnost nastave pismenog izražavanja u srednjoj školi (na primeru administrativnog stila). Inovacije u nastavi, 30(3), 24–35. https://doi.org/10.5937/inovacije1703024J
- Johnston, R., & Barry, C. (2006). Age of acquisition and lexical processing. Visual Cognition, 13(7–8), 789– 845. https://doi.org/10.1080/13506280544000066
- Kostić, A. (2014). Kognitivna psihologija. Zavod za udžbenike.
- Kostić, Đ. (1983). Savremeni problemi kulture govora. U Aktuelna pitanja naše jezičke kulture (str. 25–35). Prosvetni pregled.
- Milatović, V. (2013). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti u razrednoj nastavi. Učiteljski fakultet.
- Мilosavljević, B. (2020). Rečnički članak kao tekst u nastavi leksikologije. Inovacije u nastavi, 33(4), 13–26. https://doi.org/10.5937/inovacije2004013M
- Mrkalj, Z. (2022). Izazovi savremene nastave Srpskog jezika i književnosti i tradicionalne vrednosti. Klett.
- Nikolić, M. (2006). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Pravilnik o planu nastave i učenja za prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja i program nastave i učenja za prvi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2017). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 10.
- Program nastave i učenja za drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2018). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 16.
- Program nastave i učenja za treći razred osvnovnog obrazovanja i vaspitanja (2019a). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 5.
- Program nastave i učenja za četvrti razred osnovnog vaspitanja i obrazovanja (2019b). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 15.
- Vesić, Lj. (2022). Govorna kultura u nastavi srpskog jezika. Inovacije u nastavi, 35(2), 30–40. https://doi.org/10.5937/inovacije2202030V
Copyright © 2024 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited