Утицај пливања у развоју моторичких способности ученика млађег школског узраста
Владан M. Марковић, Универзитет Сингидунум, Факултет за физичко васпитање и менаџмент у спорту, Београд, Србија
Владимир Р. Живановић, Универзитет у Београду, Факултет за образовање учитеља и васпитача, Београд, Србија, имејл: vladimir.zivanovic@uf.bg.ac.rs
Иновације у настави, XXXVII, 2024/1, стр. 107–114
| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2401107M
Резиме: Циљ овог истраживања односио се на утицај пливања на развој моторичких способности ученика млађег школског узраста, као и дефинисање способности које се највише развијају под утицајем тренинга пливања. Анализиране су разлике у антропометријским карактеристикама и моторичким способностима између две групе ученика. Једну групу су чинили ученици који, осим наставе физичког и здравственог васпитања, тренирају пливање (ученици/пливачи), а другу ученици који се не баве додатним организованим физичким активностима (ученици). Узорак испитаника обухватио је 18 ученика београдског пливачког клуба „Морнар”, и 17 ученика ОШ „Бранко Радичевић” из Панчева, сви узраста 10 година ± 6 месеци. Осим основне антропометрије, реализована је и процена моторичких способности помоћу тестова снаге, брзине, издржљивости, флексибилности, агилности, равнотеже и координације. Анализирајући разлике помоћу т-теста за независне узорке, група ученика/пливача је показала генерално боље резултате, а статистички значајна разлика између група на нивоу значајности (p<.005) утврђена је у пет моторичких тестова: скок удаљ из места, искрет палицом, лежање‒сед за 30 сек., претклон у седу и издржај у згибу. Добијени резултати истраживања указују на то да пливање, као базична физичка активност, позитивно утиче на развој моторичких способности ученика млађег школског узраста, а нарочито на снагу и флексибилност. Препоруке аутора иду у правцу поклањања веће пажње пливању као физичкој активности која има позитиван утицај на развој моторичких способности ученика.
Кључне речи: физичка активност, млађи школски узраст, пливање, моторичке способности.
Summary: The aim of this research is related to the influence of swimming on the development of motor abilities of students of younger school age, as well as defining the skills that are most developed under the influence of swimming. Differences in anthropometric characteristics and motor abilities between the two groups of students were analysed. One group consisted of students who, in addition to physical and health education classes, practice swimming (students/swimmers), and the second group consisted of students who do not engage in any additional organised physical activities (students). The sample of the respondents included 18 students, members of the Belgrade swimming club “Mornar” and 17 students of “Branko Radičević” primary school from Pančevo, all aged 10 years ± 6 months. In addition to basic anthropometry, an assessment of motor abilities was also carried out, with the help of the tests of strength, speed, endurance, flexibility, agility, balance, and coordination. By analysing the differences using the t-test for independent samples, the group of students/swimmers showed generally better results, and a statistically significant difference between the groups at the level of significance (p<.005) was found in five motor tests: Standing long jump, Stick twist, Lying-sitting for 30 sec., Seated forward bend, and Bent arm hang. The obtained research results indicate that swimming, as a basic physical activity, has a positive effect on the development of the motor abilities of the students of younger school age, especially on strength and flexibility. The authors’ recommendations go in the direction of paying more attention to swimming as a physical activity that has a positive impact on the development of students’ motor abilities.
Кeywords: physical activity, younger school age, swimming, motor abilities
Литература
- Aleksandrović, M., Georgiev, G., Okičić, T., Madić, D., & Malezanov, N. (2007). Basic motor skills in 12-yearold waterpolo players and non-sportsmen. Serbian Journal of Sports Sciences, 1(3), 79‒88.
- Bala, G., Stojanović, M., & Stojanović, M. (2007). Measuring and defining children’s motor abilities. Faculty of Sports and Physical Education.
- Barnett, L. M., van Beurden, E., Morgan, P. J., Brooks, L. O., & Beard J. R. (2009). Childhood motor skill proficiency as a predictor of adolescent physical activity. Journal Adolesc Health, 44(3), 252‒259. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2008.07.004
- Cummins, A., Piek, P., & Dyck, J. (2005). Motor Coordination, Empathy, and Social Behavior in School-Aged Children. Developmental Medicine and Child Neurology, 47(7), 437‒442. https://doi.org/10.1017/s001216220500085x
- Dimitrić, G., Cokorilo, N., & Bogdanovski, M. (2016). Relations between anthropometric characteristics and motor abilities of 14–15U female swimmers on 50m result for each technique. Sport Mont, 14(3), 37‒40.
- Djurović, M., Okičić, T., Madić, D., Dopsaj, M., Thanopoulos, V., Rozi, G., Pesić, M., & Trivun, M. (2017). The Influence of Flexibility on the Specific Motor Skills in Boy-Swimmers Aged 10–12. In International Scientific Congress “Applied Sports Sciences” Editors of the Proceeding Book (154‒158). University of Nis, Faculty of Sport and Physical Education.
- Gadžić, A., & Milanov, A. (2021). Differences in motor abilities between preschool boys and girls. Sport Science, 14(1), 105‒110.
- Jorgić, B., Aleksandrović, M., Okičić, T., & Madić, D. (2009). The influence of flexibility into the swimming results. Sport Science, 2(1), 91‒94.
- Jorgić, B., Okičić, T., Aleksandrović, M., & Madić, D. (2010). Influence of basic and specific motor abilities on swimming results. Acta Kinesiologica, 4(2), 73‒77.
- Jovanović, P., Stanković, D., Okičić, T., & Popović, C. (2011). Difference in motor abilities between swimmers and non-professional athletes. Sport Science, 4(2), 90‒94.
- Kurelić, N., Momirović, K., Stojanović, M., Šturm, J., Radojević, Đ., i Viskić Štalec, N. (1975). Struktura i razvoj morfoloških i motoričkih dimenzija omladine. Institut za naučna istraživanja ‒ Fakultet fizičkog vaspitanja.
- Kondrič, M., Mišigoj-Duraković, M., i Metikoš, D. (2002). Prilog poznavanju relacija morfoloških i motoričkih obilježja 7- i 9-ogodišnjih učenika. Kinesiology, 34(1), 5‒15.
- Leko, G., & Grcić-Zubčević, N. (2004). Selection of children to the school swimming sports in the Republic of Croatia. Kinesiology, 36(2), 192‒205.
- Marković, V., & Milošević, M. (2022). Swimming in physical education of children. Inovation in teaching, 35(3), 134‒145.
- Marković, V. (2017). Plivanje. Mobid.
- Marinho, D. A., Neiva, H. P., Branquinho, L., & Ferraz, R. (2021). Determinants of Sports Performance in Young National Level Swimmers: A Correlational Study between Anthropometric Variables, Muscle Strength, and Performance. Sport Mont, 19(3), 75‒82. https://.doi.org/10.26773/smj.211019
- Milanović, I., i Radisavljević Janić, S. (2015). Praćenje fizičkih sposobnosti učenika osnovne škole u nastavi fizičkog vaspitanja. Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja.
- Milošević, D. (2005). Prediktivna vrijednost testova opšte motorike za predviđanje uspjeha u učenju plivačkih tehnika. Sport Mont, 3(8/9), 48‒56.
- Okičić, T. (1996). Uticaj fleksibilnosti na rezultate u plivanju. Zbornik radova šestog nacionalnog naučnog skupa sa međunarodnim učešćem „FIS komunikacije” (202‒204). Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet.
- Okičić, T., Madić, D., & Aleksandrović, M. (2005). Faktori uticaja na rezultat u plivanju kod različitih uzrasnih kategorija. Sports Science and Health, 10(1), 26‒38.
- Pavić, R., Trninić, V., & Katić, R. (2008). Sex differences in motor characteristics of elementary school children included/not included in swimming training. Collegium Antropologicum, 32(3), 829‒834.
- Pelemiš, V., Džinović-Kojić, D., i Živanović, V. (2018). Kakav uticaj ima dodatni program kinezioloških aktivnosti na morfološki status predškolske dece. Inovacije u nastavi, 31(2), 1‒12. https://doi.org/10.5937/inovacije1802001P
- Pešić, M., Okičić, T., Madić, D., Dopsaj, M., Đurović, M., & Đorđević, S. (2015). The Effects of additional strenght training on specific motor abilities in young swimmers. Facta Universitates, 13(2), 291‒301.
- Rama, L., Santos, J., Gomes, P., & Alves, F. (2006). Determinant factors related to performance in young swimmers. Portuhuese Journal of Sports Sciences, 6(2), 246‒249.
- Sinđelić, N., Branković, D., i Pelemiš, V. (2022). Relacije između motoričkih sposobnosti i morfoloških karakteristika kao predispozicije učenika za bavljenje sportom. Inovacije u nastavi, 36(2), 142‒154. https://doi.org/10.5937/inovacije2302142S
- Sollerhed, A. C., Apitzsch, E., Råstam, L., & Ejlertsson, G. (2008). Factors associated with young children’s self-perceived physical competence and self-reported psysical activity. Health Education Research, 23(1), 125‒136. https://doi.org/10.1093/her/cym010
- Strasbourg Council of Europe (1993). Handbook for the EUROFIT Test of Physical Fitness. Committee for the Development of Sport, Committee of Experts on Sports Research.
- Ward, S. D., Saunders, R. P., & Pate, R. R. (2007). Physical activity interventions in children and adolescents. Champaign, IL: Human Kinetics. Implementation of a school environment intervention to increase physical activity in high school girls. Health Education Research, 21(6), 896–910.
- Živanović, V. (2018). Motivacija u fizičkom vaspitanju i sportu. Metodička teorija i praksa, 13(2), 237‒250.
Copyright © 2024 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited