Прилог разумевању процеса глобализације високог образовања и приступи његовом проучавању

Сања С. Петковска, Институт за криминолошка и социолошка истраживања, Београд, Србија, имејл: sanja.petkovska@iksi.ac.rs
Јован Р. Миљковић, Универзитет у Београду, Филозофски факултет, Београд, Србија
Иновације у настави, XXXVII, 2024/1, стр. 16–31

 

| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2401016P

 

Резиме: Главни циљ овог рада је прилог свеобухватнијем разумевању феномена глобализације високог образовања. С обзиром на то да се глобализацији високог образовања код нас досад углавном приступало без покушаја свеобухватнијег одређења феномена о ком се расправља, у првом делу рада ће се побројати основни елементи и домени који дају основу за потпунију дефиницију глобализације високог образовања и биће направљена разлика у односу на сличне феномене, као што су интернационализација и европеизација. Осим свеобухватнијег разумевања глобализације указивањем на њене епистемолошке основе у радовима с краја 20. века на које домаћа научна јавност није обратила довољно пажње, у раду се даје и преглед приступа проучавању утицаја глобализације на високо образовање, како оних почетних, који су развијени у склопу међународних организација, тако и академских, који су омогућили дубље и свестраније разумевање феномена глобализације високог образовања. Кроз допринос свеобухватнијем одређењу посматраног феномена, у раду настојимо да допринесемо ширем разумевању феномена глобализације у односу на актуелно, у склопу ког се глобализација разуме као савремени феномен и њен утицај на високо образовање посматра након одређеног периода у ком она наводно настаје. Кроз овај рад се афирмише становиште да је глобализација само ново име за феномен који у савременој цивилизацији постоји знатно дуже од краја 20. века и чијој је генези допринела и експанзија високог образовања.

Кључне речи: глобализација, високо образовање, високообразовне политике, европеизација, приступи проучавању

 

Summary: The main goal of this paper is to contribute to an overall understanding of the phenomenon of globalisation of higher education. Given that in our country the globalisation of higher education has been approached without attempting to provide a more comprehensive definition of the phenomenon, in the first part of the paper, the basic elements and domains that provide the basis for a more complete definition of the globalisation of higher education will be listed and a difference will be made in relation to similar phenomena, such as internationalisation and Europeanisation. Apart from a more comprehensive understanding of globalisation by pointing out its epistemological foundations in the papers from the end of the 20th century, which the domestic scientific public did not pay enough attention to, the paper also provides an overview of approaches to the study of the impact of globalisation on higher education, both the initial ones, which were developed by international organisations, and the academic ones, which enabled a deeper and more comprehensive understanding of the phenomenon of globalisation of higher education. By contributing to a more comprehensive definition of the observed phenomenon, in this paper we intend to contribute to a broader understanding of the phenomenon of globalisation relative to the current view in which globalisation is understood as a modern phenomenon and its impact on higher education is observed after a certain period in which it supposedly arises. The paper affirms the claim that globalisation is just a new name for a phenomenon that has existed in modern civilisation for much longer than the end of the 20th century, and the expansion of higher education contributed to its genesis.

Кeywords: globalisation, higher education, higher education policies, Europeanisation, approaches to study

 

Литература

  • Benjamin, R. W., Carroll, S.J., Gray, M. J., Krop, C., & Shires, M. (1993). The Redesign of Governance in Higher Education. RAND Corporation.
  • Bodroški Spariosu, B. (2019). Istraživanja globalne politike obrazovanja: teorijski postulat racionalnog izbora. U D. Pavlović Breneselović, V. Spasenović, i Š. Alibabić (ur.). Obrazovna politika i praksa: u skladu ili raskoraku? (85–89). IPA, PDS.
  • Corson, J. J. et al. (1976). Changing Patterns of Governance in Higher Education. Report Series 1975-76, No. 2. Committee on Higher Education, University of Arizona.
  • Cvijanovic, V., Fumagalli, A., & Vercellone, C. (2010). Cognitive Capitalism and its Reflections in South-Eastern Europe. Peter Lang.
  • Gačanović, I. (2010). Problemi globalnog rangiranja univerziteta ili o iskušenjima savremenih visokoobrazovnih sistema. Etnoantropološki problemi, 5(2), 185–204.
  • Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P., & Trow, M. (1994). The New Production of Knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies (1st edition). SAGE Publications Ltd.
  • Grandić, R., i Bosanac, M. (2019). Pedagoške implikacije povezivanja visokoškolskog obrazovanja sa širim društvenim kontekstom. U D. Pavlović Breneselović, V. Spasenović, i Š. Alibabić (ur.). Obrazovna politika i praksa: u skladu ili raskoraku? (90–95). IPA, PDS.
  • Green, A. (2006). Education, Globalization, and the Nation-State. In H. Lauder, P. Brown, J. A. Dillabough, & A. H. Hasley (Eds.). Education, Globalization & Social Change (92–197). Oxford University Press.
  • Grubb, W. N., & Lazerson, M. (2006). The Globalisation of Rhetoric and practice: The Education Gospel and Vocationalism. In H. Lauder, P. Brown, J. A. Dillabough, & A. H. Hasley (Eds.). Education, Globalization & Social Change (295–307). Oxford University Press.
  • Hirst, P., & Thopson, G. (1996). Globalization in Question: The International Economy and the Possibilities of Governance (1st edition). Polity.
  • Jarvis, P. (2000). Globalisation, the Learning Society and Comparative Education. Comparative Education, 36(3), 343–355. https://doi.org/10.1080/713656613
  • Kamat, S., Mir, A., & Mathew, B. (2006). Producing Hi-Tech: Globalization, and State and Migrant Subjects. In H. Lauder, P. Brown, J. A. Dillabough, & A. H. Hasley (Eds.). Education, Globalization & Social Change (341–354). Oxford University Press.
  • Kanniainen, J. P., Pekkola, E., & Kivistö, J. (2021). Emerging Ideas of ‘New Governance’ in Higher Education. In D. Branch, & B. Christiansen (Eds.). The Marketisation of Higher Education. Marketing and Communication in Higher Education (47–73). Palgrave Macmillan, Cham.
  • Kums, H. F. (1971). Svetska kriza obrazovanja. Novinsko-izdavačka jedinica Interpres.
  • Kundačina, M., i Ilić, M. (2015). Visoko obrazovanje i globalizacija. U D. Martinović, M. A. Brkić, i K. Lasić (ur.). Zbornik radova Znanstveno-naučni skup Znanost-duhovnost-odgovornost (97–112). Sveučilište Hercegovina, Fakultet društvenih znanosti dr Milenka Brkića.
  • Lyotard, J. F. (2005). Postmoderno stanje: Izvještaj o znanju. Ibis grafika.
  • Martinelli, A. (2005). Global Modernization: Rethinking the Project of Modernity. SAGE Publications Ltd.
  • Miljković, J., & Alibabić, Š. (2016). Diffusion of Adult Education Policies in the European Education Space. In A. Pejatović, R. Egetenmeyer & M. Slowey (Eds.). Contribution of Research to Improvement of Adult Education Quality (167–182). IPA, Universty of Belgrade ‒ University of Wurzburg ‒ Dublin City University.
  • Nelson, R. R., & Romer, P. M. (1996). Science, Economic Growth, and Public Policy, Challenge, 39, (2) 9–21.
  • Nowotny, H., Scott, P., & Gibbons, M. (2003). Introduction: ‘Mode 2’ Revisited: The New Production of Knowledge. Minerva, 41(3), 179–194.
  • Olssen, M. (2006). Neoliberalism, Globalization, Democracy: Challenges for Education. In H. Lauder, P. Brown, J. A. Dillabough, & A. H. Hasley (Eds.). Education, Globalization & Social Change (261–287). Oxford University Press.
  • Peters, M. (2002). Education Policy Research and the Global Knowledge Economy, Educational Philosophy and Theory, 34(1), 91–102. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2002.tb00288.x
  • Petkovska, S. (2010). Ideja univerziteta i Bolonjski proces. Zadužbina Andrejević.
  • Petkovska, S. S. (Ed.) (2023). Decolonial Politics in European Peripheries: Redefining Progressiveness, Coloniality and Transition Efforts (1st edition). Routledge.
  • Popović, K. (2014). Globalna i evropska politika obrazovanja odraslih. IPA, Društvo za obrazovanje odraslih.
  • Presidency Conclusions of the Lisbon European Council (2000). Lisbon: European Council.
  • Rizvi, F., & Lingard, B. (2009). Globalizing Education Policy (1st edition). Routledge.
  • Robertson, S. L., Bonal, X., & Dale, R. (2006). GATS and the Educational Service Industry: The Politics of Scale and Global Reterritorialisation. In H. Lauder, P. Brown, J. A. Dillabough, & A. H. Hasley (Eds.). Education, Globalization & Social Change (228‒243). Oxford University Press.
  • Scholte, J. A. (2008). Defining Globalisation. The World Economy, 31 (11), 1471–1502.
  • Smith, L. T. (2006). Colonizing Knowledges. In H. Lauder, P. Brown, J. A. Dillabough, & A. H. Hasley (Eds.). Education, Globalization & Social Change (57‒569). Oxford University Press.
  • Song, S. (2019). New patterns of governance in higher education: Predictors of the shift toward academic capitalism. Kedi Journal of Educational Policy, 16, 21–44.
  • Torres, C. A. (2006). Democracy, Education, and Multiculturalism: Dilemmas of Citizenship in Global World. In H. Lauder, P. Brown, J. A. Dillabough, & A. H. Hasley (Eds.). Education, Globalization & Social Change (537‒558).
  • Usher, R. (2006). Lyotard’s performance. Stud Philos Educ, 25, 279–288. https://doi.org/10.1007/s11217-006-9009-z
  • Valerštajn, I. (2005a). Posle liberalizma. Službeni glasnik.
  • Volerstin, I. (2005b). Uvod u analizu svjetskog sistema. Otvoreni kulturni forum.
  • Waks, L. J. (2006). How Globalization Can Couse Fundamental Curriculum Change: An American Perspective. In H. Lauder, P. Brown, J. A. Dillabough, & A. H. Hasley (Eds.). Education, Globalization & Social Change (835‒849). Oxford University Press.
  • Wolf-Phillips, L. (1987). Why ‘Third World’?: Origin, Definition and Usage. Third World Quarterly, 9(4), 1311–1327.
  • Yang, R. (2003). Globalisation and Higher Education Development: A Critical Analysis. International Reviewof Education / Internationale Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft / Revue Internationale de l’Education, 49(3/4), 269–291. https://doi.org/10.1023/A:1025303303245

Copyright © 2024 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited

Language selection
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Indexed by
345 This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Indexed by
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Indexed by
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Follow Teaching Innovations
345   345   345