Херменеутика као методолошки приступ истраживању у педагогији

Наташа Т. Николић, Универзитет у Београду, Филозофски факултет, Београд, Србија, имејл: natasa.nikolic@f.bg.ac.rs
Иновације у настави, XXXVI, 2023/1, стр. 150–161

| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2301150N

 

Резиме: Истраживања у педагогији темеље се на одређеним схватањима о природи истине и стварности, што за последицу има да свако истраживање има своју методолошку оријентацију која битно утиче на начин и поступак истраживања. Проучавање методолошких приступа истраживању пружа нам увид у свет истраживања у педагогији, а на основу чега се посредно стиче увид о стању у педагошкој теорији и пракси. Један од методолошких приступа у педагогији, који је донекле неоправдано запостављен, јесте херменеутички приступ истраживању. Циљ рада је да се укаже на значај, домете и могућности примене поменутог приступа у истраживању у педагогији. Полазећи од природе педагошких појава, у раду се анализирају основне поставке херменеутике са становишта њене примене у истраживању педагошких проблема. Скреће се пажња на значај продубљеног разумевања одређених појава, догађаја или процеса и потребу за њим, као и на могућности примене херменеутичког круга не само у педагошким истраживањима већ и у педагошкој пракси. Значај проучавања овог приступа огледа се и у чињеници да квалитативна истраживања, мање или више експлицитно, великим делом се темеље на основама овог приступа.

Кључне речи: херменеутика, методолошки приступ, епистемологија, истраживања у педагогији

 

Summary: Pedagogical research is based on specific views on the nature of truth and reality, which means that every research has its methodological orientation that determines the research approach and procedure. As the investigation of the methodological approaches provides an insight into the world of pedagogical research, it indirectly provides an insight into the current state of affairs in pedagogical theory and practice. Hermeneutical approach to research is one of the methodological approaches in pedagogy that has been unfairly neglected. The aim of this paper is to point to the significance, outreach, and the possibility of applaying this method in pedagogical research. Starting from the nature of pedagogical phenomena, the paper analyzes the basic assumtions of hermeneutics from the perspective of its implementation in researching pedagogical issues. The author emphasizes the importance of a deeper insight into specific phenomena, events, and processes, as well as the need for this approach and the possibilities of applying hermeneutical circle not only in pedagogical research, but also in pedagogical practice. The importance of analyzing this approach is also reflected in the fact that qualitative research, more or less explicitly, is mostly based on the foundations of this approach.

Keywords: hermeneutics, methodological approach, epistemology, pedagogical research

 

Литература

  • Abulad, R. E. (2007). What is hermeneutics? Kritike. 1 (2), 11–23.
  • Allison, P. & Pomeroy, E. (2000). How Shall We „Know?” Epistemological Concerns in Research in Experiential Education. The Journal of Experiential Education. 23 (2), 91–98. https://doi.org/10.1177/105382590002300207
  • Bagheri Noaparast, K. (2005). A Hermeneutical Model for Research on the Evaluation of Academic Achievement. New Thoughts on Education. 1 (2), 5–12.
  • Banđur, V. (2001). Osnovne epistemološko-metodološke orijentacije u pedagogiji. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja. 33, 467–473.
  • Bojović, Ž. P., Purić, D. S. (2016). Uporedna analiza Кlafkijevog i Hajmanovog modela didaktike. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini. 46 (2), 239–254. https://doi.org/10.5937/zrffp46-11851
  • Diltaj, V. (1973). Nastanak hermeneutike. Polja. 171, 7–10.
  • Diltaj, V. (1980). Zasnivanje duhovnih nauka. Beograd: Prosveta.
  • Dubovicki, S., Mlinarević, V. i Velki, T. (2018). Istraživački pristupi i metodološki okviri u istraživanjima budućih učitelja. Nova prisutnost: časopis za intelektualna i duhovna pitanja. 16 (3), 595–610. https://doi.org/10.31192/np.16.3.11
  • Gadamer, H. (2000). Um u doba nauke. Beograd: Plato.
  • Gadamer, H. (1999). Evropsko nasleđe. Beograd: Plato.
  • Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. Garden City, NY: Doubleday Anchor Books.
  • Gronden, J. (2010). Uvod u filozofsku hermeneutiku. Novi Sad: Akademska knjiga.
  • Hajdeger, M. (2007). Ontologija (hermeneutika faktičnosti). Novi Sad: Akademska knjiga.
  • Hogan, J. P. (1987). Hermeneutics and the logic of question and answer: Collingwood and Gadamer. The Heythrop Journal. 28 (3), 263–284. https://doi.org/10.1111/j.1468-2265.1987.tb00812.x
  • Kinsella, E. A. (2006). Hermeneutics and critical hermeneutics: Exploring possibilities within the art of interpretation. Retrieved May 10, 2020. from: https://www.researchgate.net/publication/48667075_Hermeneutics_and_Critical_Hermeneutics_Exploring_Possibilities_within_the_Art_of_Interpretation.
  • Kоnig, E. & Zedler, P. (2001). Teorije znanosti o odgoju. Zagreb: Educa.
  • Kosovac, G. (2008). Problem tumačenja u ontološkoj hermeneutici. Arhe. (9), 41–59.
  • Laverty, S. M. (2003). Hermeneutic phenomenology and phenomenology: A comparison of historical and methodological considerations. International journal of qualitative methods. 2 (3), 21–35. https://doi.org/10.1177/160940690300200303
  • Lundin, R. (Ed.). (1997). Disciplining hermeneutics: Interpretation in Christian perspective. Michigan: Wm. B. Eerdmans Publishing.
  • Ljujić, B., Nikolić-Maksić, T. & Maksimović, M. (2012). Epistemološke osnove istraživanja u obrazovanju odraslih. Obrazovanje odraslih. 12 (1), 61–78.
  • Marić, S. (2012). O hermeneutici. Beograd: Službeni glasnik.
  • Muratović, E. (2020). O hermeneutici kao metodi istorije filozofije. Almanah. (85–86), 171–202.
  • Nešković, S. (2010). Pedagogija u svjetlosti Diltajevog filozofskog gledišta. Pedagoška stvarnost. 5–6, 476–488.
  • Palmer, R. (1999). The Relevance of Gadamer’s Philosophical Hermeneutics to Thirty-Six Topicsor Fields of Human Activity. Retrieved May 25, 2020. from: http://www.mac.edu/faculty/richardpalmer/relevance.html (uma.es)
  • Potkonjak, N. (1977). Teorijsko-metodološki problemi pedagogije. Beograd: Prosveta – Institut za pedagoška istraživanja.
  • Radojčić, S. (2018). Istorijski kontekst ranoprotestantske hermeneutike. U: Bošković, D. (ur.). Protestantizam (13–23). Кragujevac: FILUM.
  • Savićević, D. (1996). Metodologija istraživanja u vaspitanju i obrazovanju. Vranje: Učiteljski fakultet Univerziteta u Nišu.
  • Ševkušić, S. (2011). Кvalitativna istraživanja u pedagogiji. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Wachterhauser, B. R. (1986). The history and language in understanding. In: Wachterhauser, B. R. (Ed.). Hermeneutics and modern philosophy (5–65). Albany: NY State University of New York Press.
  • Whitehead, L. (2004). Enhancing the quality of hermeneutic research: decision trail. Journal of Advanced Nursing. 45 (5), 512–518. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02934.x
Language selection
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Indexed by
345 This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Indexed by
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Indexed by
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Follow Teaching Innovations
345   345   345