Модел дигиталног рефлективног портфолија за страни језик струке

Мирослава Р. Ристић, Универзитет у Београду, Учитељски факултет, Београд, Србија, имејл: miroslava.ristic@uf.bg.ac.rs
Ана M. Вујовић, Универзитет у Београду, Учитељски факултет, Београд, Србија
Иновације у настави, XXXIV, 2021/4, стр. 155–166

| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2104155R

Резиме: У условима онлајн-наставе и рада у дигиталном окружењу дигитални портфолио један је од алата који је препознат као важан у процесу унапређења квалитета поучавања и реализације модела универзитетске наставе усмерене ка студенту. Циљ рада је креирање модела рефлективног дигиталног портфолија за страни језик струке на Учитељском факултету Универзитета у Београду, у функцији подизања нивоа језичке и дигиталне писмености у условима хибридне и онлајн-наставе. Осим методе моделовања коришћена је студија случаја којом су обухваћени студенти на предмету Образовна технологија на Учитељском факултету, са фокусом на међупредметну повезаност са страним језицима струке. У раду су размотрена теоријска полазишта, могућности и изазови коришћења дигиталног портфолија у страном језику струке. Прегледом и анализом дошло се до закључка да је полазни модел за ефикасан развој дигиталног портфолија хибридни, као и да се дигитални портфолио може успешно користити, како у формативном, тако и у сумативном вредновању студентских постигнућа, при чему кључну улогу играју хоризонтална и вертикална међупредметна повезаност.

Кључне речи: дигитални портфолио, Европски језички портфолио, страни језик струке, компетенције, вредновање и самовредновање знања.

 

Summary: In the conditions of online teaching and working in digital environment, digital portfolio is one of important tools in the process of improving the quality of teaching and the implementation of the student-oriented model of university teaching. The aim of this paper is to create a model of a reflective digital portfolio for foreign languages for specific purposes at the Teacher Education Faculty, University of Belgrade, with the aim of raising the level of language and digital literacy in the conditions of hybrid and online teaching. In addition to the modeling method, a case study was used which included students attending the academic course of Educational Technology at the Teacher Education Faculty, with a focus on interdisciplinary connections with foreign languages for specific purposes. The paper discusses the theoretical starting points, the possibilities and challenges of using a digital portfolio teaching foreign languages for specific purposes. The review and analysis concluded that a hybrid model is a starting model for an efficient digital portfolio development, and that the digital portfolio can be successfully used in both formative and summative evaluation of student achievement, with horizontal and vertical interdisciplinary connections playing a key role.

Keywords: digital portfolio, European Language Portfolio, foreign languages for specific purposes, competencies, evaluation and self-evaluation of knowledge.

 

Литература

  • Balaban, I., Mu, E. & Divjak, B. (2013). Development of an electronic Portfolio system success model: An information systems approach. Computers & Education, 60 (1), 396–411.
  • Chittum, J. R. (2018). The Theory-to-Practice ePortfolio: An Assignment to Facilitate Motivation and Higher Order Thinking. International Journal of ePortfolio, 8 (1), 27–42.
  • Chou, P. N. & Chang, C. C. (2008). E-Portfolios: Review of an Inovative Tool. Educational Technology, LVIII, 12.
  • EURYDICE – European Unit, European Commission. Directorate-General for Education, & Socrates (Programme) (2001). National actions to implement lifelong learning in Europe (277). EURYDICE, European Unit.
  • Eynon, B. & Gambino, L. M. (Eds.). (2018). Catalyst in action: Case studies of high impact of ePortfolio practice. Sterling, VA: Stylus.
  • Kuh, G. D., Gambino, L. M., Bresciani Ludvik, M. & O’Donnell, K. (2018). Using ePortfolio to Document and Deepen the Impact of HIPs on Learning Dispositions. Occasional Paper# 32
  • Little, D. & Perclova, R. (2001). The European Language Portfolio: a guide for teachers and teacher trainers. Strasbourg: Council of Europe, Modern Languages Division.
  • Rao, C. S. (2014). English for Science and Technology: A Learner Centere Approach. English for Specific Purposes World, 15 (42), 1–10.
  • Ristić, M. (2019). Model digitalnog nastavnog okruženja za strani jezik struke. Inovacije u nastavi, XXXII (2), 106–121. DOI: 10.5937/inovacije1902106R
  • Ristić, M., Marković I. i Stoković G. (2021). Digitalni portfolio u visokom obrazovanju – studija slučaja. In: Katic, V. (Ed.). XXVII Skup Trendovi razvoja – Online nastava na univerzitetima (111–115). Novi sad/MS Teams platforma: Fakultet tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu.
  • Rolheiser, C., Rolheiser-Bennett, N. C., Bower, B. & Stevahn, L. (2000). The portfolio organizer: Succeeding with portfolios in your classroom. ASCD.
  • Sharma, S. A. & Unger, S. (2016). Employing Web 2.0 Technologies to Support Students’ Academic Vocabulary Acquisition. Michigan Reading Journal, 48 (3), 5.
  • Watson, C. E., Kuh, G. D., Rhodes, T., Light, T. P., & Chen, H. L. (2016). ePortfolios – The eleventh high impact practice. International Journal of ePortfolio, 6 (2), 65–69.

Copyright © 2021 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited

Language selection
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Indexed by
345 This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Indexed by
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Indexed by
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Follow Teaching Innovations
345   345   345