The Concept of the Russian Language for Specific Purposes Textbook: Current Situation and Possible Solutions

Маријана Н. Папрић, Универзитет у Београду, Учитељски факултет, имејл: marijana.papric@uf.bg.ac.rs
Иновације у настави, XXXII, 2019/2, стр. 67–79

| PDF | | Extended summary PDF |
doi:10.5937/inovacije1902067P

Резиме: У раду се разматра могућност конципирања оптималног модела уџбеника руског језика струке за студије на факултетима друштвено-хуманистичког профила. У истраживању се полази од анализе актуелног стања – критичког сагледавања расположивих уџбеничких средстава, указује се на извесне недостатке уџбеника на структурном и садржајном плану и предлажу одређене корекције и допуне ради побољшања квалитета и конструисања што оптималнијег модела уџбеника руског језика за поменути образовни профил. Уџбеник се сагледава из теоријско-концепцијског и практичног аспекта. На теоријско-концепцијском плану анализирају се различите структурне компоненте уџбеника на макронивоу и микронивоу, сагледавају се елементи његовог садржаја и указује на функционалне специфичности уџбеника језика струке у односу на уџбеник општег језика. На практичном плану анализира се и оцењује квалитет уџбеничких садржаја и његова функционална усаглашеност са реалним потребама струке и науке. Резултати истраживања треба да покажу да ли су актуелни уџбеници руског језика струке довољно функционални, у којој мери они реално учествују у изграђивању професионалних комуникативних компетенција будућих стручњака друштвено-хуманистичке сфере, као и да понуде један могући концепт који би потенцијалним ауторима – методичарима и практичарима, послужио као смерница у креирању што оптималнијег модела уџбеника руског језика струке.

Кључне речи: руски језик, језик струке, уџбеник руског језика, концепт уџбеника.

 

Summary: The paper discusses the possibility of designing an optimal model of the Russian language textbook for students of Social Sciences and the Humanities. The research starts from the analysis of the current situation – a critical overview of available textbooks, then points to certain shortcomings of textbooks in terms of their structure and content, and suggests certain corrections and modifications for improving the quality of textbooks and designing the most optimal model of the Russian language textbook for the above-mentioned educational profile. The textbook is examined from theoretical, conceptual and practical aspects. The theoreticalconceptual plan analyzes various structural components of textbooks at the macro- and micro- levels, examines the elements of its content and points to the functional specifics of the language for specific purposes textbooks in relation to the general foreign language textbooks. At practical level, the paper analyzes and evaluates the quality of the textbook contents and its functional compliance with the real needs of the profession and science. The results of the research should show whether the current textbooks of the Russian language for specific purposes are sufficiently functional, to what extent they are realistically involved in building professional communicative competencies of future experts in the sphere of Social Sciences and the Humanities, and whether they can offer a concept that would serve potential authors – methodologists and practitioners – as a guideline in creating the most optimal model of the Russian language for specific purposes textbook.

Keywords: Russian language, foreign language for specific purposes, Russian language textbook, textbook concept.

 

Литература

  • Bim, I. L., Afanaseva, O. V. & Radchenko, O. A. (1999). K probleme ocenivaniya sovremennogo uchebnika inostrannogo yazyka. Inostrannye yazyki v shkole. 6, 13–17.
  • Bogdanović, V., Mirović, I., Ličen, B. (2009). Kreiranje udžbenika za stručni engleski jezik za studente različitog predznanja. U: Vučo, J., Ignjačević, А., Mirić, М. (ur.). Jezik struke: teorija i praksa: zbornik radova (445–454). Prva međunarodna konferencija Jezik struke: teorija i praksa. 31. 1–2. 2. 2008. Beograd: Univerzitet u Beogradu.
  • Brajković, N. J. (2014). Aparatura individualizacije u udžbenicima ruskog jezika Davajte družit! Inovacije u nastavi. 27 (4), 101–108.
  • Chernyavskaya, V. E. (2007). Interpretaciya nauchnogo teksta: uchebnoe posobie. Moskva: Izdatelstvo LKI.
  • Fyodorova, N. Yu. (2014). Tehnologija razrabotki professionalno-orientirovannogo uchebnogo posobiya po inostrannomu yazyku dlya sudentov gumanitarnyh specialnostey (Dis. … kand. ped. nauk). Sankt-Peterburg: SpbGU.
  • Ginić, J. (2018). Od tradicionalnog ka savremenom udžbeniku ruskog jezika pravne struke. U: Vujović, A., Šipragić Đokić, S., Paprić, M. (ur.). Strani jezik struke i profesionalni identitet: tematski zbornik (139–154). Beograd: Društvo za strane jezike i književnosti Srbije.
  • Yugova, M. A. (2016). Uchebnik po inostrannomu yazyku dlya nejazykovogo vuza kak model sovremennogo obrazovatelnogo protsessa. Vestnik CHGPU. 2, 109–114. Retrieved May 22, 2019. from www: https://cyberleninka.ru/article/n/uchebnik-po-inostrannomu-yazyku-dlya-neyazykovogo-vuza-kak-model-sovremennogo-obrazovatelnogo-protsessa.
  • Davidenko, E. S. (2017). Sozdanie sovremennogo uchebnika inostrannogo yazyka dlya neyazykovogo vuza v kontekste lichnostno orientirovannoy obrazovatelnoy paradigmy. VI mezhdunarodnaya nauchno-prakticheskaya internet-konferenciya Gumanitarnoe obrazovanie v ekonomicheskom vuze 014 (1), 20. 10–30. 11. 2017. Retrieved May 30, 2019. from www: https://docplayer.ru/82735735-Sozdanie-sovremennogouchebnika-inostrannogo-yazyka-dlya-neyazykovogo-vuza-v-kontekste-lichnostno-orientirovannoy-obrazovatelnoy-paradigmy.html.
  • Kozhina, М. N. (Ed.) (2006): Stilisticheskiy enciklopedicheskiy slovar russkogo yazyka. Moskva: Flinta.
  • Končarević, K. (1996). Nastava stranog jezika na filološkim studijama: teorija i praksa. Beograd: Filološki fakultet.
  • Končarević, K. (2002). Savremeni udžbenik stranog – ruskog jezika: struktura i sadržaj. Beograd: ZUNS.
  • Kravcova, O. A., Novikov, D. N. (2013). Sovremennyy uchebnik inostrannogo yazyka: ot bumazhnogo kelektronnomu. Vestnik MGIMO. 6 (33), 62–65. Retrieved April 18, 2019. from https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennyy-uchebnik-inostrannogo-yazyka-ot-bumazhnogo-k-elektronnomu.
  • Mirić, M., Đorović, D. (2015). Nastava stranih jezika na univerzitetu: saradnja nastavnika jezika struke i nastavnika stručnih predmeta. Nastava i vaspitanje. 64 (3), 507–520.
  • Nefyodov, O. V. (2015). Soderzhanie uchebnika po inostrannym yazykam novogo pokoleniya. Uchyenye zametki TOGU. 6 (4), 27–30. Retrieved May 18, 2019. from www: http://pnu.edu.ru/media/ejournal/articles-2015/TGU_6_153.pdf.
  • Nenezić, J. (2007). Konstruisanje i ekspertiza visokoškolskog udžbenika ruskog jezika za nefilološki profil – strukturno-sadržinski i funkcionalni aspekti (doktorska disertacija). Beograd: Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Paprić, M. (2016). Sistem nastave ruskog jezika kao jezika struke na humanističkim studijama u srpskoj govornoj
    i sociokulturnoj sredini (doktorska disertacija). Beograd: Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Paprić, M. (2018). Savremena nastava ruskog jezika struke: problemi i perspektive. Inovacije u nastavi. 31 (1), 43–57. DOI: 10.5937/inovacije1801043P.
  • Pinevich, Е. V. (2014). Aspekty i napravleniya v prepodavanii russkogo yazyka kak inostrannogo v nefilologicheskom vuze. Gumanitarnyy vestnik. 4 (18), 1–15. Retrieved May 3, 2019. from www: http://hmbul.ru/articles/198/198.pdf.
  • Romanova, N. N. & Filippov, А. V. (2006). Stilistika i stili: uchebnoe posobie; slovar. Моsкvа, Flinta: Mosкоvskij psihologo-socialnyy institut.
  • Shchukin, A. N. (1990). Metodika prepodavaniya russkogo yazyka kak inostrannogo. Moskva: Russkiy yazyk.
  • Shchukin, A. N. (2006). Obuchenie inostrannym yazykam. Teoriya i praktik. Uchebnoe posobie dlya prepodavateley i studentov. Moskva: Filomatis.
  • Tabueva, I. N. (2014). Professionalno-orientirovannoe obuchenie chteniyu v vuze i vidy ego kontrolya. Izvestiya Samarskogo nauchnogo centra Rossiyskoy akademii nauk. 2–1, 101–104. Retrieved May 25, 2019. from http://cyberleninka.ru/article/n/professionalno-orientirovannoe-obuchenie-chteniyu-v-vuze-i-vidy-egokontrolya.
  • Vujović, A. (2009). Udžbenik francuskog kao jezika struke na Učiteljskom fakultetu u Beogradu. U: Vučo, J., Ignjačević, А., Mirić, М. (ur.). Jezik struke: teorija i praksa: zbornik radova (527–536). Prva međunarodna konferencija Jezik struke: teorija i praksa, 31. 1–2. 2. 2008. Beograd: Univerzitet u Beogradu.

 

Извори

  • Bogdanović, S. (1998). Ruski jezik za studente Učiteljskog fakulteta. Vranje: Učiteljski fakultet. (RJ UFV )
  • Veličković, D. (1993). Ruski jezik I za studente Filozofskog fakulteta. Niš: Filozofski fakultet. (RJ I FFN)
  • Damljanović, D. (2009). Russkiy yazyk russkaya kultura: dlya studentov gumanitarnogo profilya. Beograd: Zavod za udžbenike. (RYARK)
  • Končarević, K. (2011). Ruski jezik u teologiji: oblikovanje teološkog teksta, tehnika prevođenja. Beograd: Pravoslavni bogoslovski fakultet, Institut za teološka istraživanja. (RJT)
  • Končarević, K. (2014). Ruski jezik u komunikaciji i misiji Crkve: funkcionalni stilovi, resursi, žanrovi. Beograd: Pravoslavni bogoslovski fakultet, Institut za teološka istraživanja. (RJ KMC)
  • Paprić, M., Belokapić Škunca, V. (2015). Vospityvaem, obuchaem, igraem: udžbenik ruskog jezika za studente Učiteljskog fakulteta. Beograd: Učiteljski fakultet. (VOI)

 

Copyright © 2019 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.

Language selection
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Indexed by
345 This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Indexed by
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Indexed by
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Follow Teaching Innovations
345   345   345