Integrating Mobile Technology in Teaching Physical Education

Мирослава Р. Ристић, Универзитет у Београду, Учитељски факултет, имејл: miroslava.ristic@uf.bg.ac.rs
Иновације у настави, XXXI, 2018/2, стр. 41–52

| PDF | | Extended summary PDF |
doi: 10.5937/inovacije1802041R

 

Резиме: Мобилне технологије у настави физичког васпитања постају све значајније. Примећено је да могу допринети култури здравог живљења (Palmárová & Lovászová, 2012), подизању еколошке свести и развијању одрживог односа са природом (Uzunboylu et al., 2009). Захваљујући области рачунарство у облаку (енг. cloud computing), мобилне технологије су свеприсутне, једноставне за употребу, а користе их, како наставници, тако и ученици, економичне су, али недовољно искоришћене за наставне потребе (Ristić, 2018). Њихово успешно увођење у образовне институције у функцији стварања стимулативног наставног окружења постаје императив, док модели њихове примене представљају изазов. Осим анализе модела услуга рачунарства у облаку и детекције образовних потенцијала мобилних технологија, циљ овог рада је и анализа модела за имплементацију мобилних технологија у наставу физичког васпитања. Овај рад је квалитативно истраживање у којем је, осим реинтерпретације постојећих истраживања, коришћена метода моделовања. Спроведене анализе указују да мобилне технологије могу унапредити наставу физичког васпитања и да могу бити интегрисане кроз процес двофазне имплементације. Овај процес није једноставан ни брз. Налази указују да наше школе не поседују потребан ниво дигиталне зрелости, као и да наставници физичког васпитања у току иницијалног образовања не стичу напредне дигиталне компетенције.

Кључне речи: настава физичког васпитања, рачунарство у облаку, мобилне технологије, наставник, ученик.

 

Summary: Mobile technologies are becoming significantly important in teaching Physical Education. It has been observed that they can contribute to the culture of healthy living (Palmárová & Lovászová, 2012), as well as to raising ecological awareness and developing a sustainable relationship with nature (Uzunboylu et al., 2009). Owing to cloud computing, mobile technologies are omnipresent, economical and user-friendly for both teachers and students, but still not sufficiently used for teaching purposes (Ristić, 2018). Their successful implementation in educational institutions for the purpose of creating a stimulating educational environment is becoming imperative, whereas the models of their use represent a challenge. Apart from the analysis of cloud computing service models and detection of educational potentials of mobile technologies, the aim of this paper is to analyse the mobile technology implementation models in teaching Physical Education. The paper represents a qualitative research which uses the modeling method, as well as the reinterpretation of the existing research. The conducted analyses show that mobile technologies can improve Physical Education teaching and that they can be integrated through the two-phase implementation process. This is not a fast and simple process. The findings indicate that our schools do not have the necessary level of e-maturity, and that Physical Education teachers do not obtain advanced digital competences during their initial education.

Keywords: physical education teaching, cloud computing, mobile technology, teacher, student.

 

Литература

  • Al-Zoube, M. (2009) E-learning on the Cloud. International Arab Journal of e-Technology. 1 (2), 58–64. Retrieved May 12, 2018. from: http://www.iajet.org/iajet/iajet_files/vol.1/no.2/E-Learning%20on%20the%20Cloud.pdf.
  • Archambault, L. M. & Barnett, J. H. (2010). Revisiting technological pedagogical content knowledge: Exploring the TPACK framework. Computers & Education. 55 (4), 1656–1662.
  • Balanskat, A. (2013). Introducing tablets in schools: The Acer-European Schoolnet tablet pilot. Brussels: European Schoolnet. Retrieved June 12, 2018. from: http://files.eun.org/netbooks/TabletPilot_Evaluation_Report.pdf.
  • Caldwell, H. & Bird, J. (2015). Teaching with tablets. Learning Matters.
  • CARNET (2018). Organizirajte svoj tim unutar projekta. Retrieved June 22, 2018. from: http://elaboratorij.carnet.hr/trello-organizirajte-svoj-tim-unutar-projekta/.
  • Di Costanzo, A., De Assuncao, M. D. & Buyya, R. (2009). Harnessing cloud technologies for a virtualized distributed computing infrastructure. IEEE Internet Computing. 13 (5), 24–33.
  • Dumančić, M. (2017). Nastava i škola za net generacije. U: Matijević, M. (ur.). Mobilne tehnologije u obrazovanju (115–144). Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
  • Durando, M., Blamire, R., Balanskat, A. & Joyce, A. (2012). E-mature schools in Europe. Insight-Knowledge building and exchange on ICT policy and practice. Retrieved June 28, 2018. from: http://insight. eun. org/shared/data/pdf/emature_schools_in_europe_final. pdf.
  • Džigurski, S., Simić, S., Marković, S., Šćepanović, D. (2013). Istraživanje o upotrebi informaciono-komunikacionih tehnologija u školama u Srbiji. Beograd: Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva, Kabinet potpredsednice Vlade za evropske integracije.
  • El-Hussein, M. O. M. & Cronje, J. C. (2010). Defining mobile learning in the higher education landscape. Journal of Educational Technology & Society.13 (3), 12.
  • Gajević, A. (2009). Fizička razvijenost i fizičke sposobnosti dece osnovnoškolskog uzrasta. Beograd: Republički zavod za sport.
  • Hardman, K. (2008). Physical education in schools: a global perspective. Kinesiology. 40 (1), 5–28.
  • Hayes, E. & Silberman, L. (2007). Incorporating video games into physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. 78 (3), 18–24.
  • Henderson, S. & Yeow, J. (2012). iPad in education: A case study of iPad adoption and use in a primary school. In System science (hicss), 2012 45th hawaii international conference on (78–87). IEEE. Retrieved May 28, 2018. from: www: http://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/6148617/.
  • Ivanović, M., Ivanović, U. (2012). Tehnika i informatika u obrazovanju. U: Golubović, D. (ur.). Savremene informacione tehnologije u nastavi fizičkog vaspitanja (737–748). Čačak: Tehnički fakultet Univerziteta u Kragujevcu.
  • Jarvenpaa, S. L. & Lang, K. R. (2005). Managing the paradoxes of mobile technology. Information systems management. 22 (4), 7–23.
  • Kohl III, H. W. & Cook, H. D. (Eds.). (2013). Educating the student body: Taking physical activity and physical education to school. National Academies Press.
  • Markun-Puhan, N. (2012). Kako moderna tehnologija može oplemeniti nastavu tjelesnog odgoja. Zbornik radova CARNetova korisnička konferencija CUC (1–8). Retrieved June 2, 2018. from: https://cuc.carnet.hr/2012/images/33_markunpuhan0b7a.pdf
  • Milanović, I., Radisavljević-Janić, S., Čaprić, G., Mirkov, D. (2016). Priručnik za praćenje fizičkog razvoja i razvoja motoričkih sposobnosti učenika u nastavi fizičkog vaspitanja. Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
  • Mimica-Ugrešić, M. & Batarelo, I. (2005). Informacijska i komunikacijska tehnologija kao kros-kurikularna aktivnost u nastavi tjelesne i zdravstvene kulture. U: Findak, V. (ur.). Zbornik radova „14. letnja škola kineziologa Republike Hrvatske“ (208–211). Poreč: Hrvatski kineziološki savez.
  • Palmárová, V. & Lovászová, G. (2012). Mobile technology used in an adventurous outdoor learning activity: A Case Study. Problems of Education in the 21st Century, Recent Issues in Education – 2012. 44 (6), 64–71.
  • Pegrum, M., Howitt, C. & Striepe, M. (2013). Learning to take the tablet: How pre-service teachers use iPads to facilitate their learning. Australasian Journal of Educational Technology. 29 (4), (464–479). RetrievedMarch 3, 2017. from: https://ajet.org.au/index.php/AJET/article/view/187.
  • Popadić, D., Kuzmanović, D. (2016). Mladi u svetu interneta: korišćenje digitalne tehnologije, rizici i zastupljenost digitalnog nasilja među učenicima u Srbiji. Beograd: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, UNICEF.
  • Ristić, M., Blagdanić, S. (2017). Nove perspektive u obrazovanju – vanučionička nastava u digitalnom okruženju. Inovacije u nastavi. XXX, 2017/2, 1–14. DOI:10.5937/inovacije1702001R.
  • Ristić, M., Mandić, D. (2017). Obrazovanje na daljinu. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Ristić, M. (2018). Digitalne kompetencije nastavnika i saradnika. U: Katić, V. (ur.). XXIV skup Trendovi razvoja Digitalizacija visokog obrazovanja (123–126). Kopaonik: Fakultet tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu.
  • Štihec, J. & Leskošek, B. (2004). Informacijska in komunikacijska tehnologija pri procesu športne vzgoje v šoli. In: Adamič Makuc, A., Medica, I., Labernik, Z. (Eds.). Zbornik prispevkov 9 (11–19). Piran: MIRK.
  • Stoković, G., Ristić, M. (2016). Razvoj digitalnih kompetencija nastavnika razredne nastave.U: Ristić, M. i Vujović, A. (ur.). Zbornik sa međunarodnog naučnog skupa Didaktičko-metodički pristupi i strategije – podrška učenju i razvoju dece (423–435). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Sultan, N. (2010) Cloud computing for education: A new dawn?. International Journal of Information Management. (109–116). Retrieved May 20, 2018. from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0268401209001170 (26. 1. 2014.).
  • Uzunboylu, H., Cavus, N. & Ercag, E. (2009). Using mobile learning to increase environmental awareness. Computers & Education. 52 (2), 381–389.
  • Vujin, V. (2013). Elektronsko obrazovanje u računarskom oblaku. Beograd: Zadužbina Andrejević.
  • ZUOV (2018). Nastavni planovi i programi – fizičko vaspitanje. Retriеved June 3, 2018. from: http://zuov.gov.rs/zakoni-i-pravilnici/.

 

Copyright © 2018 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.

Language selection
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Indexed by
345 This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Indexed by
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Indexed by
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Follow Teaching Innovations
345   345   345