The Place and Significance of the Avant-Garde in the Modern Literature Teaching and Learning
Јелена С. Панић Мараш, Учитељски факултет, Универзитет у Београду, имејл: jelena.panic@uf.bg.ac.rs
Иновације у настави, XXX, 2017/3, стр. 36–43
| PDF | | Extended summary PDF |
doi: 10.5937/inovacije1703036P
Резиме: Полазећи од уверења да разумевање књижевне теорије доприноси уочавању општег друштвеног, историјско-културног значаја, па онда и оног педагошког које има књижевност као таква, изненађује у најмању руку маргинализација, па чак и потпуно искључивање авангардне стилске формације из наставних програма у основношколском образовању. У том смислу, циљ овог рада био би у томе да укаже на неопходност (поновног) укључивања неких од кључних аутора српске књижевности за децу, попут Александра Вуча, у школске програме, те да на примеру дела овог аутора покаже важност проучавања дела из периода између два светска рата која носе авангардна обележја. Потреба за укључивањем аутора који негују авангардну поетику није условљена, дакле, једино интересом за, у књижевноисторијском смислу, што потпунијим проучавањем српске књижевности, већ пре свега нужношћу за разумевањем канонских песничких појава чије је место у наставним програмима неупитно (попут места Душана Радовића, примерице), као и намером да се савремена књижевност за децу, која ће, верујемо, све више и квалитетније бити заступљена, адекватно тумачи.
Кључне речи: авангардна стилска формација, књижевност за децу, Александaр Вучо, наставни програм, савремена настава.
Summary: Given that understanding the literary theory contributes to the acknowledgement not only of the overall social, historical and cultural, but also pedagogical significance of literature, the marginalization, even total exclusion of the avant-garde stylistic formation from the primary school curricula is quite surprising, to say the least. For this reason, the aim of this paper is to emphasise the necessity of the (re)inclusion of the key authors of Serbian literature for children, such as Aleksandar Vučo, in the curricula, and, by using the literary works of this author as an example, to show the importance of studying the works written between the two world wars which fall into category of the avant-garde literature. A more comprehensive study of Serbian poetry, in terms of literary-historical analysis, is not the only reason underlying the requirement for the inclusion of the authors of the avant-garde poetry in the curricula. The primary reason is the necessity of understanding the canonical poetical phenomena (such as the poetry of Dušan Radović,) which definitely have their place in the primary school curricula, as well as the intention to offer an adequate interpretation of the contemporary literature for children which, hopefully, will be more and better represented in the future curricula.
Кeywords: avant-garde stylistic formation, literature for children, Аleksandar Vučo, curricula, modern teaching and learning.
Литература
- Danojlić, M. (2004). Naivna pesma. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Jovanović, A. (1984). Protivurečnosti nastave književnosti. U: Jovanović. A. (ur.). Kako predavati književnost (7–19). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Jovanović, A. (2015). Branko Ćopić, školski pisac. Inovacije u nastavi. 28 (4), str. 70–75.
- Mijić Nemet, I. (2016). Podvizi Družine „Pet petlića“ u svetlu prosvetne politike Kralјevine Jugoslavije. Posećeno 20. 5. 2017. godine na: http://www.komunikacija.org.rs/komunikacija/casopisi/Detinjstvo/XLII_3/index_html?stdlang=ba_rs.
- NP12. Nastavni program obrazovanja i vaspitanja za prvi i drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Posećeno 20. 5. 2017. godine na: http://www.zuov.gov.rs/dokumenta/CRPU/Osnovne%20skole%20PDF/Prvi%20ciklus%20osnovnog%20obrazovanja%20i%20vaspitanja/2%20Nastavni%20program%20za%20prvi%20i%20drugi%20razred%20osnovnog%20obrazovanja%20i%20vaspitanja.pdf.
- NP3. Nastavni program obrazovanja i vaspitanja za treći razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Posećeno 20. 5. 2017. godine na: http://www.zuov.gov.rs/dokumenta/CRPU/Osnovne%20skole%20PDF/Prvi%20ciklus%20osnovnog%20obrazovanja%20i%20vaspitanja/3%20Nastavni%20program%20za%20treci%20
razred%20osnovnog%20obrazovanja%20i%20vaspitanja.pdf. - NP4. Nastavni program za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Posećeno 20. 5. 2017. godine na: http://www.zuov.gov.rs/dokumenta/CRPU/Osnovne%20skole%20PDF/Prvi%20ciklus%20osnovnog%20obrazovanja%20i%20vaspitanja/4%20Nastavni%20program%20za%20cetvrti%20razred%20osnovnog%20obrazovanja%20i%20vaspitanja.pdf .
- Opačić-Nikolić, Z., Pantović, D. (2007). Priča bez kraja, čitanka za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Panić-Maraš, J. (2017). Davičovo ratno “Detinjstvo”. Posećeno 20. 5. 2017. godine na: http://www.komunikacija.org.rs/komunikacija/casopisi/Detinjstvo/XLIII_1/02/show_download?stdlang=ba_rs.
- Pijanović, P. (2014). Izazovi granične književnosti. Beograd: Učitelјski fakultet.
- Stojanović, D. (1984). Dijalog u nastavi književnosti. U: Jovanović. A. (ur.). Kako predavati književnost (160–170). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Vučo, A. (1994). Podvizi družine „Pet petlića“. U: Marković, S. Ž. (ur.). Antologija srpskih poema za decu. Beograd: Srpska književna zadruga.
Copyright © 2017 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.