Necessity of Widening Three-Factor System of Teaching into the Multi-Factor System of Teaching
Филдуза Р. Прушевић Садовић, Универзитет у Београду, Учитељски факултет, имејл: filduza@yahoo.com
Иновације у настави, XXIX, 2016/3, стр. 100–107
| PDF | | Extended summary PDF |
Резиме: Тумачење наставе као трофакторског система губи позитивне аргументе јер на процес наставе утиче много већи број чинилаца, посредних и непосредних. У раду је анализиран утицај медија на наставни процес и на факторе у „дидактичком троуглу“. У раду се инсистира на четворофакторском наставном систему у којем наставни медији имају подједнако важну улогу као и наставник, ученик и наставни садржај. Такође, описан је однос ученика, наставника и наставних садржаја према савременим наставним медијима. Овај однос варира од потпуне одбојности и неприхватања до одушевљења и потпуног прихватања од стране наставника и ученика. Описани су и ефекти које медији постижу у настави, а тичу се промене улога и активности наставних фактора. Наставни медији, а нарочито електронски и дигитални медији, свакога дана бивају све више присутни и неопходни у процесима учења и поучавања. Између њих, наставника, ученика и наставних садржаја изграђују се одређени односи и интеракција. Савремена настава се не може замислити без наставних медија, те они постају незаобилазан фактор наставног процеса. Мултимедијалношћу, брзином преношења и долажења до информација, атрактивношћу извора сазнања које нуде, савремени наставни медији утичу на промену улога наставника и ученика. Наставни садржаји, такође, мењају своју форму, прилагођавајући се савременим наставним медијима. Значај и улога коју наставни медији имају не може се игнорисати.
Кључне речи: фактори наставе, наставник, ученик, наставни садржај, наставни медији.
Summary: Interpreting teaching as three-factor system looses positive arguments, because the process of teaching is influenced by a greater number of factors, both direct and indirect. In the paper, we have discuses the influence of the media on the teaching process and the factors on the “didactical triangle“. In the paper, we are insisting on the four-factor teaching system in which the teaching media have the equally significant role as teacher, student and the teaching contents. Relation of students, teachers and teaching contents towards contemporary media were described, as well. This relation varies from total rejecting and not accepting to total euphoria and total teachers‘ and students‘ acceptance. Effects, which media have in teaching, are described and they refer to changing roles and activities of the teaching factors. Teaching media, and particularly electronic and digital media, have been becoming more and more present and necessary in the processes of teaching and learning. Certain relations and interaction among them, teachers, students and teaching contents are being built. Contemporary teaching cannot be imagined without taching media, and they become unavoidable factor of the taching process. Multimedia, speed of conveying and coming to information, attraction of the resource of knowledge offered, influence the change of roles of teachers and students. Teaching contents also change their form, adjusting to the contemporary of the taching media. Significance and the role, which media have, cannot be ignored.
Key words: factors of teaching, teacher, student, teaching contents, teaching media.
Литература
- Bognar, L., Matijević, M. (2002). Didaktika. Zagreb: Školska knjiga.
- Mandić, D. (2003). Didaktičko-informatičke inovacije u obrazovanju. Beograd: Mediagraf.
- Prodanović,T., Ničković, R. (1974). Didaktika. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Prušević Sadović, F. (2009). Motivacija nastavnika i učenika za primenu savremene tehnologije u procesu obrazovanja. Inovacije u nastavi. XXII (2), 122–128.
- Prušević Sadović, F. (2014). Savremena nastavna tehnologija učenja i podučavanja. Beograd: Učitelјski fakultet.
- Prušević Sadović, F. (2016). Komunikacija i mediji u nastavi prirode i društva. Beograd: Učitelјski fakultet.
- Simeunović, V., Spasojević, P. (2009). Savremene didaktičke teme. Bijelјina: Pedagoški fakultet.
- Stevanović, M. (2004). Škola po mjeri učenika. V. Toplice: Tonimir.
- Trnavac, N., Đorđević, J. (2010). Pedagogija. Beograd: Naučna KMD.
- Vasilijević, D. (2013). Od klasičnog do elektronskog udžbenika. Inovacije u nastavi. XXVI (4), 60–68.
- Vilotijević, M. (1999). Didaktika. Beograd: Učitelјski fakulet.