Expertise in the Workplace: The Lifelong Pursuit of Eminence in Professional Practice

Seth-Aaron Martinez, Boise State University, College of Education, Boise, Idaho, USA, e-mail: SethAMartinez@boisestate.edu
Sumaya Ali, Boise State University, College of Education, Boise, Idaho, USA
Karyna Mangusheva, Boise State University, College of Education, Boise, Idaho, USA
Иновације у настави, XXXVIII, 2025/1, стр. 14–26

 

| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2501014M

 

Summary: The central aim of the paper is to set forth the principles for achieving professional eminence in workplace settings by merging the literatures of psychology, adult learning, and neuroscience. In this manner, our paper is conceptual in nature, not experimental. The extant literatures highlight that the path to eminence in a domain is characterized by a combination of the ability to overcome adversity (i.e. resilience and grit), extensive and deliberate practice, psychosocial skill development, and an amount of innate talent. We first unpack each of these dimensions and expound upon their psychological and cognitive underpinnings. We explain the principles in the context of lifelong skill development in workplace settings. A key benefit of this paper is the consideration of and recommendations for human resource development and talent development professional practice. We conclude with implications for research.

Keywords: expertise, eminence, human resource development, talent development

 

Сет-Арон Мартинез
Сумаја Али
Kарина Мангушева
Државни универзитет у Бојсију, Педагошки факултет,
Бојси, Ајдахо, САД

 

СТРУЧНОСТ НА РАДНОМ МЕСТУ:
ЦЕЛОЖИВОТНО СТРЕМЉЕЊЕ КА ИЗУЗЕТНОСТИ У ПРОФЕСИОНАЛНОЈ ПРАКСИ

 

У овом проширеном резимеу наводимо примарни циљ истраживања, значај и контекст проблема, а потом прецизно описујемо методолошки приступ коришћен у истраживању и најзначајније резултате и закључке, као и одређене импликације за педагошку праксу. У постојећој литератури наглашава се да на постизање изузетности у одређеној области утиче комбинација следећих фактора: способност да се превазиђу невоље (отпорност и одважност), обимна и фокусирана пракса, развијање психосоцијалних вештина и урођени таленат. Будући да се изузетност у одређеној области ретко постиже, она је недовољно истражен феномен у академским круговима у поређењу са истраживањима везаним за нивое почетника, компетентне особе и стручњака. Проучавање изузетности пуно је изазова, првенствено због субјективне природе самог концепта и различитих критеријума који се користе за његово дефинисање и евалуацију. Изузетност се често дефинише комбинацијом квантитативних мера, као што су број цитата и награда, и квалитативних фактора, као што су значај и утицај унутар одређене дисциплине, чиме се отежава успостављање параметара који би се доследно примењивали у различитим областима. Управо због тога, недоследност у одређивању појма изузетности чини компаративну анализу сложеном и често неодговарајућом. Проблем који додатно компликује проучавање изузетности јесте ослањање на историјске податке и њихово тумачење. Историјске анализе еминентних појединаца често откривају предрасуде у погледу тога које врсте достигнућа се уважавају и величају. Ово ограничење не само да утиче на генерализацију налаза већ и јача постојеће хијерархије и потцењује доприносе из различитих културних средина. Стога, иако би статус еминентног стручњака могао да сугерише признање од стране колега, прави утицај и достигнућа могу бити прикривени или потпуно негирани у студијама које се ослањају искључиво на конвенционалне метрике. У раду интегришемо литературу из психологије, андрагогије и неуронауке да бисмо поставили принципе за постизање изузетности на радном месту. Наша синтеза је резултат анализирања научних радова и текстова који се баве истраживањем развоја стручности. Анализирали смо следеће теме: стручност, развој вештина, развијање талената. Обука за постизање изузетности захтева вишеструки приступ који интегрише развој талената, психометријске процене, проактивне образовне праксе и неговање психосоцијалних вештина. Осим урођеног талента, изузетност захтева и стратешки оквир за развој током целог живота појединца. Централна тема у постизању изузетности је препознавање различитих фаза у развоју талента. Да би постао изузетан у одређеној области, појединац мора да буде изнад пуког учествовања у нечему и саме стручности. То захтева фазе ригорозне праксе и трајног ангажовања у оквиру одређеног поља, чиме се подстичу иновативни доприноси појединаца од којих друштво може да има велику корист. У закључку, обука за изузетност укључује интегрисану стратегију која обухвата развој вештина, коришћење ресурса и култивацију психосоцијалних компетенција. Неговањем окружења усредсређеног на стални раст и иновације, уз истовремено наглашавање личних карактеристика и образовног капитала, појединци могу да се позиционирају на путевима који воде ка изузетности.

Кључне речи: стручност, изузетност, развој људских ресурса, развој талената

 

References:

  • Albert, R. S. (1990). Real-world creativity and eminence: An enduring relationship. Creativity Research Journal, 3(1), 1–5. https://doi.org/10.1080/10400419009534329
  • Allen, T. D., Eby, L. T., Poteet, M. L., Lentz, E., & Lima, L. (2004). Career benefits associated with mentoring for proteges: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 89(1), 127–136. https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.1.127
  • Baker, J., Schorer, J., Lemez, S., & Wattie, N. (2019). Understanding high achievement: The case for eminence. Frontiers in Psychology, 10, Article 1927. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01927
  • Baker, J., Wilson, S., Johnston, K., Dehghansai, N., Koenigsberg, A., De Vegt, S., & Wattie, N. (2020). Talent research in sport 1990–2018: A scoping review. Frontiers in Psychology, 11, Article 571. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.607710
  • Barnett, B. G. (1995). Developing reflection and expertise: Can mentors make the difference? Journal of Educational Administration, 33(5), 45–59. https://doi.org/10.1108/09578239510101633
  • Bjork, R. A., & Bjork, E. L. (2011). Making things hard on yourself, but in a good way: Creating desirable difficulties to enhance learning. In M. A. Gernsbacher, R. W. Pew, L. M. Hough, & J. R. Pomerantz (Eds.). Psychology and the real world: Essays illustrating fundamental contributions to society (pp. 56–64). Worth Publishers.
  • Brookhart, S. M. (2017). How to give effective feedback to your students. ASCD.
  • Chaiyachati, K. H., Liao, J. M., Weissman, G. E., Hubbard, R. A., Morgan, A. U., Buehler, A., & Armstrong, K. A. (2019). Gender differences in retention and promotion among generalists who graduated from researchintensive fellowships. Journal of Graduate Medical Education, 11(5), 535–542. https://doi.org/10.4300/JGME-D-19-00336.1
  • Chi, M. T. H. (2006). Two approaches to the study of experts’ characteristics. In K. A. Ericsson, N. Charness, P. J. Feltovich, & R. R. Hoffman (Eds.), The Cambridge handbook of expertise and expert performance (pp. 21–30). Cambridge University Press.
  • Cho, H., & Kim, B. (2022). Effect of nurses’ grit on nursing job performance and the double mediating effect of job satisfaction and organizational commitment. Healthcare, 10(2), Article 396. https://doi.org/10.3390/healthcare10020396
  • Choudhry, N. K., Fletcher, R. H., & Soumerai, S. B. (2005). Systematic review: The relationship between clinical experience and quality of health care. Annals of Internal Medicine, 142(4), 260–273. https://doi.org/10.7326/0003-4819-142-4-200502150-00008
  • Connor, J., Renshaw, I., & Farrow, D. (2020). Defining cricket batting expertise from the perspective of elite coaches. PLoS ONE, 15(6), Article e0234802. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0234802
  • Davids, K., & Araújo, D. (2019). Innate talent in sport: Beware of an organismic asymmetry – Comment on Baker & Wattie. Current Issues in Sport Science (CISS), 4, 102. https://doi.org/10.15203/CISS_2019.102
  • Doane, S. M., Pellegrino, J. W., & Klatzky, R. L. (1989, January). Unix system mental models and Unix system expertise. In Proceedings of the Twenty-Second Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Volume II: Software Track (pp. 457–458). IEEE Computer Society. https://doi.ieeecomputersociety.org/10.1109/HICSS.1989.48027
  • Duckworth, A. (2016). Grit: The power of passion and perseverance. Scribner.
  • Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087–1101. https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.6.1087
  • Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random House.
  • Dweck, C. S. (2012). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development (2nd ed.). Psychology Press.
  • Eagly, A. H., & Miller, D. I. (2016). Scientific eminence: Where are the women? Perspectives on Psychological Science, 11(6), 899–904. https://doi.org/10.1177/1745691616663918
  • Ericsson, A. (2016). Peak: Secrets from the new science of expertise. Houghton Mifflin Harcourt.
  • Ericsson, K. A., & Faivre, I. A. (1988). What’s exceptional about exceptional abilities? In L. K. Obler, & D. Fein (Eds.). The exceptional brain: Neuropsychology of talent and special abilities (pp. 436–473). The Guilford Press.
  • Ericsson, K. A., Krampe, R. T., & Tesch-Römer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review, 100(3), 363–406. https://doi.org/10.1037/0033-295X.100.3.363
  • Grape, C., Sandgren, M., Hansson, L. O., Ericson, M., & Theorell, T. (2002). Does singing promote well-being? An empirical study of professional and amateur singers during a singing lesson. Integrative Physiological & Behavioral Science, 38, 65–74. https://doi.org/10.1007/BF02734261
  • Gupta, A. (2025). Transitioning from teaching to mentoring in medical sciences. Indian Journal of Radiology and Imaging, 35(S 01), S155–S162. https://doi.org/10.1055/s-0044-1791746
  • Hambrick, D. Z., Burgoyne, A. P., Macnamara, B. N., & Ullén, F. (2018). Toward a multifactorial model of expertise: Beyond born versus made. Annals of the New York Academy of Sciences, 1423(1), 284–295. https://doi.org/10.1111/nyas.13586
  • Johnson, S. D. (1988). Cognitive analysis of expert and novice troubleshooting performance. Performance Improvement Quarterly, 1(3), 38–54. https://doi.org/10.1111/j.1937-8327.1988.tb00021.x
  • Jonassen, D. H., & Henning, P. (1999). Mental models: Knowledge in the head and knowledge in the world. Educational Technology, 39(1), 37–42. https://www.jstor.org/stable/44428530
  • Kaufman, J. C., & Beghetto, R. A. (2009). Beyond big and little: The four C model of creativity. Review of General Psychology, 13(1), 1–12. https://doi.org/10.1037/a0013688
  • Kawabata, M. (2007). Virtuosity, the violin, the devil… What really made Paganini “demonic”? Current Musicology, 83, 85–108.
  • Kulasegaram, K. M., Grierson, L. E., & Norman, G. R. (2013). The roles of deliberate practice and innate ability in developing expertise: Evidence and implications. Medical Education, 47(10), 979–989. https://doi.org/10.1111/medu.12260
  • Lam, K. K. L., & Zhou, M. (2019). Examining the relationship between grit and academic achievement within K-12 and higher education: A systematic review. Psychology in the Schools, 56(10), 1654–1686. https://doi.org/10.1002/pits.22302
  • Lascu, A., Spratford, W., Pyne, D. B., & Etxebarria, N. (2021). Talent development in women’s cricket: Perceptions and practices of elite players and coaches. International Journal of Sports Science & Coaching, 16(4), 900–912. https://doi.org/10.1177/17479541211012943

 

Copyright © 2024 by the publisher Faculty of Education, University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345