Допринос примене математичких образаца усвајању стратегија учења у настави немачког као страног језика
Марија М. Станојевић Веселиновић, Универзитет у Крагујевцу, Факултет педагошких наука, Јагодина, Србија, имејл: majastanojevic2@gmail.com
Иновације у настави, XXXVII, 2024/3, стр. 136–144
| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2403136S
Резиме: Рад се бави иновативним методичким приступом у учењу другог страног језика, у овом случају немачког. Приступ је конципиран на основу сличности система правила у граматици са математичким обрасцима и подупрт је принципима теорије генеративне граматике. Циљ рада је приказати примену математичких правила у учењу немачког језика као начин како та правила могу поспешити наставу и учење немачког као страног језика. Математика као универзални језик испуњава критеријуме који одговарају дефиницији језика уопште, будући да математика и језик захтевају апстрактно мишљење, користе логичке обрасце и имају дефинисана правила. Дескриптивном методом приказан је трансфер математичких правила на језик, тј. примери за примену одређених начина трансфера из математике у страни језик. У складу са тим регистрована су одређена слична или иста математичка правила и обрасци у различитим сегментима језика, у вокабулару, значењу, граматици, синтакси и дискурсу. Утврђени модели образаца знатно доприносе унапређењу наставе и учењу немачког као страног језика представљањем начина помоћу којих се могу усвајати не само семантичка правила структуре реченице него и друга граматичка правила у страном језику, а уз то и логичке стратегије и стратегија и техника учења.
Кључне речи: учење немачког као страног језика, методички приступ, математи-чки образац, трансфер, правила у учењу немачког језика
Summary: The paper deals with an innovative methodological approach in learning a second foreign language, in this case the German language. The approach has been developed on the basis of the similarity of the system of rules in grammar with mathematical patterns and it is supported by the principles of the theory of Generative Grammar. The goal of the paper is to show the application of mathematical rules in the German language learning, as a way of how these rules can improve the teaching and learning of German as a foreign language. Mathematics as a universal language is related to and corresponds to the definition of language, as mathematics and language require abstract thinking, use logical patterns, and have defined rules. Accordingly, certain similar or the same mathematical rules and patterns were registered in different segments of the language: in vocabulary, semantics, grammar, syntax, and discourse. The established models of patterns significantly contribute to the improvement of teaching and learning German as a foreign language by presenting the ways by which not only the semantic rules of the sentences, but also other grammar rules in a foreign language can be adopted, as well as logical and learning strategies and techniques.
Keywords: German language learning, methodological approach, mathematical pattern, transfer, rules of the German Language Learning
Литература
- Ašić, T. (2011). Nauka o jeziku. FILUM.
- Bogdanović, M., Stanković, М. i Tasić, M. (2019). Elementarni matematički pojmovi. Pedagoški fakultet u Vranju.
- Bugarski, R. (1995). Uvod u opštu lingvistiku. Čigoja.
- Chomsky, N. (1966). Syntactic structures. Mouton & Co.
- Chomsky, N. (1972). Gramatika i um. Nolit.
- Council of Europe (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion volume, Council of Europe Publishing. https://rm.coe.int/common-europeanframework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4
- Courant, R., & Robbins, H (1973). Šta je matematika? Elementarni pristup idejama i metodama. Naučna knjiga.
- Lenzner, P., & Schirneck, M. (2022). Grammatiken und die Chomsky-Hierarchie. https://hpi.de/en/friedrich/ teaching/units/grammatiken.html.
- Hemenway, P. (2009). Tajni kod: Zlatni rez ‒ tajanstvena formula koja vlada umjetnošću, prirodom i znanošću. V. B. Z.
- Hoque, E. (2021). The Universal Grammar Theory. The Journal of EFL Education and Research. https://www.researchgate.net/publication/353637839_The_Universal_Grammar_Theory_Noam_Chomsky%27s_Contribution_to_Second_Language_SL_Education.
- Odlin, T. (1990). Language transfer: cross-linguistic influence in language learning. Cambridge University Press.
- Shara, J. (2016). MATHEMATICS AND ART. Department of Mathematics & Computer Science, Faculty of Natural Sciences, University „Eqrem Cabej”. https://www.researchgate.net/publication/358210455_MATHEMATICS_AND_ART.
- Stanojević Veselinović, M. (2018). Komparativni frazeologizmi za jezički par srpski‒nemački (doktorska disertacija). Kragujevac: FILUM.
- Šuvaković, A. (2015). Nastava italijanskog jezika kao drugog stranog jezika u ranom uzrastu (doktorska disertacija). Fililoški fakultet.
- Vujošević, N. (2018). Tu-morzova binarna sekvenca i principi rekurzije u Trećoj simfoniji Rra Norgala. U B. Mandić, i J. Atanasijević (ur.). Srpski jezik, književnost, umetnost: Zbornik radova sa XII međunarodnog naučnog skupa. Knj. 3, Muzika znakova / znakovi u muzici i New Born Art (str. 115–127). 27‒28. X 2017. Filološko-umetnički fakultet, Univerzitet u Kragujevcu.
Copyright © 2024 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited