Превенција вршњачког насиља путем реализације наставних садржаја – пример наставе књижевности у основној школи

Снежана В. Божић, Универзитет у Нишу, Филозофски факултет, Ниш, Србија, имејл: snezana.bozic@filfak.ni.ac.rs
Марија Р. Марковић, Универзитет у Нишу, Филозофски факултет, Ниш, Србија
Иновације у настави, XXXVII, 2024/1, стр. 32–42

 

| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2401032B

 

Резиме: У раду се сагледавају начини за допринос школе превенцији вршњачког насиља увидом у разгранату структуру школских активности која утиче на остваривање позитивних ефеката васпитно-образовног рада на развој личности ученика и указивањем на три нивоа превентивног деловања на појединца (универзалну, селективну и индиковану превенцију). Посебан нагласак стављен је на универзалну превенцију, јер је научно установљено да одређени школски предмети (матерњи и/или страни језик и књижевност, историја, грађанско васпитање, верска настава, ликовна и музичка култура) и са њима повезане ваннаставне активности пружају повољне могућности за овај вид превенције вршњачког насиља међу ученицима. Усмеравајући потом пажњу на наставу књижевности, бавимо се најпре њеном васпитном улогом, доводећи у везу питање вршњачког насиља са хуманистичким и моралним васпитањем. Као посебно погодни за деловање у правцу развијања ученичких социоемоционалних компетенција, директно повезаних (и) са односом према вршњачком и свим другим видовима насиља, показују се књижевни текстови који тематизују ово питање. Међу таквим делима заступљеним у наставним програмима из књижевности у основној школи издваја се приповетка „Деца” Иве Андрића. Примењујући емпатијско-етички модел читања, испитујемо васпитни потенцијал овог Андрићевог текста, настојећи да укажемо на кључна „делатна” места, која се активирају једино наставниковим адекватним методичким вођењем ученика при његовом колективном тумачењу.

Кључне речи: вршњачко насиље, превенција, настава књижевности, емпатијско–етичко читање, социоемоционалне компетенције

 

Summary: The paper investigates the ways in which schools can contribute to the prevention of bullying, by gaining insight into a multi-layered structure of school activities that contributes to the positive effects of educational work on the development of students’ personality and by pointing to the three levels of preventive action that can be carried out on an individual basis (universal, selective, and indicated prevention). Special emphasis is placed on universal prevention, given that science has proved that some school subjects (mother tongue and/or foreign language and literature, history, civic education, religious instruction, art and music lessons) and the extra-curricular activities related to them provide opportunities for this kind of bullying prevention. Focusing on literature instruction, we first look at its pedagogical role, linking the issue of bullying to humanistic and moral education. Literary texts that thematise this issue are very convenient for developing students’ socio-emotional competencies, the competencies that are (also) directly linked to attitudes towards bullying and other forms of violence. “Deca” (Children), a short story by Ivo Andrić, stands out among such works represented in the literature curriculum for primary school. By applaying the emphatic-ethical model of reading, we investigate the pedagogical potential of this literary text, trying to point out the key “action” segments in the text which are activated only by a teacher’s adequate methodological guidance of students during its collective interpretation.

Кeywords: bullying, prevention, literature instruction, emphatic-ethical reading, socio-emotional competencies

 

Литература

  • Andrić, I. (2008). Deca. Sabrane pripovetke (prir. Ž. Đ. Perišić). Zavod za udžbenike.
  • Bajić, Lj. (2004). Vaspitni značaj pripovetke u školi. Odabrane nastavne interpretacije. Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
  • Bašić, J. (2009). Teorija prevencije – Prevencija poremećaja u ponašanju i rizičnih ponašanja djece i mladih. Školska knjiga.
  • Božić, S. (2020). Empatijsko-etički model čitanja u nastavi književnosti. Кnjiževna istorija, 170(52), 295–318. https://doi.org/10.18485/kis.2020.52.170.14
  • Bickley-Green, C. (2007). Visual arts education: teaching a peaceful response to bullying. Art education, 60(2), 6–12. https://doi.org/10.1080/00043125.2007.11651630
  • Clark, S. L. (2011). Factors related to school violence victimization: the role of extracurricular activities [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Iowa.
  • Cowie, H., & Jennifer, D. (2008). New perspectives on bullying. Open University Press.
  • Gaffney, H., Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. (2021). What works in anti-bullying programs? Analysis of effective intervention components. Journal of school psychology, 85(1), 37–56. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2020.12.002
  • Goleman, D. (2007). Emocionalna inteligencija. Geopoetika.
  • Grelan, H. (2007). Filozofija osećanja. Geopetika.
  • Hebib, E., i Spasenović, V. (2011). Značaj razgranate strukture školskih aktivnosti. Nastava i vaspitanje, 60(1), 65–80.
  • Hofman, M. (2003). Empatija i moralni razvoj: značaj za brigu i pravdu. Dereta.
  • Jiménez, M. D. L. H. M., & Díaz, M. A. (2018). English as a tool to prevent bullying and encourage equalities: the KiVa project. Journal of Language Teaching and Research, 9(2), 213–224. https://doi.org/10.17507/jltr.0902.01
  • Kalandyk-Gallagher, J. (2020). Bullying in schools and the role of music in creating positive change. In A. Creech, & M. Generale (Eds.). Proceedings of the International Society for Music Education 34th World Conference on Music Education (192–199). International Society for Music Education.
  • Kirman, J. (2004). Using the theme of bullying to teach about human rights in the social studies curriculum. McGill Journal of Education / Revue des sciences de l‘éducation de McGill, 39(3), 327–341.
  • Lee, C. (2004). Preventing bullying in schools: A guide for teachers and other professionals. Paul Chapman Publishing.
  • Lock, H. R., & Migliore, T. E. (2003). Eliminate bullying in your classroom. Intervention in school and clinic, 38(3), 172–176. https://doi.org/10.1177/10534512030380030601
  • Marić Jurišin, S., i Kostović, S. (2016). „Vaspitljivost emocija”: prema „emocionalno pismenoj školi”. Godišnjak Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, 51(2), 185–201. https://doi.org/10.19090/gff.2016.2.185-201
  • Marković, M. (2015). Uloge u vršnjačkom nasilju i školski uspeh učenika [Neobjavljena doktorska disertacija]. Filozofski fakultet.
  • Martinez, A., Coker, C., McMahon, S. D., Cohen, J., & Thapa, A. (2016). Involvement in extracurricular activities: Identifying differences in perceptions of school climate. The Educational and Developmental Psychologist, 33(1), 70–84. https://doi.org/10.1017/edp.2016.7
  • Milatović, V. (1996). Književno delo Ive Andrića u nastavi. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Nikolić, M. (2006). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Noboru, T., Amalia, E., Hernandez, P. M. R., Nurbaiti, L., Affarah, W. S., Nonaka, D., Takeuchi, R., Kadriyan, H., & Kobayashi, J. (2021). School-based education to prevent bullying in high schools in Indonesia. Pediatrics international, 63(4), 459–468. https://doi.org/10.1111/ped.14475
  • O’Moore, M., & Minton, J. S. (2004). Dealing with bullying in schools: A training manual for teachers, parents and other professionals. Thousand Oaks ‒ Paul Chapman Publishing.
  • Pešikan, A., i Lalatović, Z. (2015). Uloga škole u razvoju vrlina, vrijednosti i vještina učenika i učenica ‒ izvještaj o rezultatima istraživanja. UNICEF ‒ Zavod za školstvo.
  • Popović-Ćitić, B., i Žunić-Pavlović, V. (2005). Prevencija prestupništva dece i mladih. Ministarstvo prosvete i sporta ‒ Pedagoško društvo Srbije.
  • Stojanović, L. (2021). Konstrukt detinjstva u Andrićevoj pripoveci Deca: interpretativni i metodički potencijali. Književna istorija, 53(173), 349–371. https://doi.org/10.18485/kis.2021.53.173.19
  • Thompson, D., Arora, T., & Sharp, S. (2002). Bullying – Effective strategies for long-term improvement. Routledge Falmer.
  • Wang, C., Berry, B., & Swearer, S. M. (2013). The critical role of school climate in effective bullying prevention. Theory into practice, 52(4), 296–302. https://doi.org/10.1080/00405841.2013.829735
  • Wibowo, A., William, R. F., & Kacimaiwai, P. (2022). The Implementation of Jigsaw Learning Model in Prevention of Bullying in Fourth Grade Students. Elementary Education Journal, 1(2), 94–103. https://doi.org/10.53088/eej.v1i2.294
  • Žunić-Pavlović, V., Popović-Ćitić, B., i Pavlović, M. (2010). Programi prevencije poremećaja ponašanja u školi. Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.

Copyright © 2024 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited

 

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345