Метајезичка игра као методички приступ развоју метајезичке функције говора код деце
Владимир М. Вукомановић Растегорац, Универзитет у Београду, Учитељски факултет, Београд, Србија, имејл: vukomanovicv@yahoo.com
Иновације у настави, XXXIV, 2021/2, стр. 72–85
| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2102072V
Резиме: Поједине студије недвосмислено су указале на везе раног развоја метајезичке свести с каснијим успехом деце приликом усвајања писмености, као и с њиховом интеграцијом у друштво. Ипак, у контексту методике развоја говора многострукост аспеката метајезичке свести до сада није темељније сагледана. Овај рад покушава да попуни ту празнину и покаже један могући приступ развоју метајезичке свести и метајезичке функције говора код деце. Циљ текста је двојак: а) да пружи систематичан преглед захтева којима се може испитивати и подстицати метајезичка свест код деце и б) да представи модел укрштања метајезичких задатака с традиционалним формама игре, како би се рад на развоју метајезичке свести у предшколској установи реализовао на адекватан начин с обзиром на когнитивне и социоемоционалне карактеристике детета – кроз метајезичке игре.
Кључне речи: метајезичка свест, језичка игра, метајезичка игра, методика развоја говора.
Summary: Some studies have unequivocally indicated the links between the early development of metalinguistic consciousness and the later success of children in the acquisition of literacy, as well as with their integration into society. However, in the context of the methodology of speech development, the multiplicity of aspects of metalinguistic consciousness has not been thoroughly examined so far. This paper attempts to fill this gap and show a possible approach to the development of the metalinguistic consciousness and the metalanguage of speech function in children. The aim of the paper is twofold: a) to provide a systematic overview of the requirements that can examine and encourage metalinguistic awareness in children and b) to present a model of crossing the metalanguage tasks with traditional forms of play, so that the work on developing the metalinguistic awareness in preschool institutions can be carried out adequately, considering the cognitive and socio-emotional characteristics of the child – through metalinguistic games.
Keywords: metalinguistic consciousness, language game, metalinguistic game, speech development methodology.
Литература
- Anđelković, D. (2012). Razvoj komunikacije, neverbalna komunikacija, govor i pismenost. U: Baucal, A. (ur.). Standardi za razvoj i učenje dece ranih uzrasta u Srbiji (49‒66). Beograd: Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu – Unicef.
- Backschneider, A. & Gelman, S. (1995). Children’s understanding of homonyms. Journal of Child Language, 22 (1), 107–127.
- Becker Bryant, Ј. (2009). Pragmatic development. In: Bavin, E. L. (Ed.). The Cambridge Handbook of Child Language (339–354). Cambridge: CUP.
- Bowey, J. & Tunmer, W. (1984). Word Awareness in Children. In: Tunmer, W., Pratt, C., & Herriman, M. (Eds.). Metalinguistic Awareness in Children: Theory, Research and Implications (73–91). Berlin – Heidelberg – NY – Tokyo: Springer-Verlag.
- Bowey, J., Tunmer, W. & Pratt, C. (1984). Development of Children’s Understanding of the Metalinguistic Term Word. Journal of Educational Psychology, 78 (3), 500–512.
- Branković, M., Buđevac, N., Jovanović, A. i Jović, V. (2013). Činioci razvoja viših nivoa čitalačke pismenosti – veštine argumentovanja u školskoj nastavi. Psihološka istraživanja, 16 (2), 141–158.
- Buđevac, N., Baucal A. (2014). Razvoj čitalačke pismenosti tokom prva četiri razreda osnovne škole. Inovacije u nastavi, 27 (2), 22–32.
- Caillois, R. (1979). Igre i ljudi. Beograd: Nolit.
- Chaney, C. (1992). Language Development, Metalinguistic Skills, and Print Awareness in 3-year-old Children. Applied Psycholinguistics, 13, 485–514.
- Čolić, G. (2015). Fonološka svesnost dece sa razvojnom disfazijom i dece tipičnog jezičkog razvoja. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 14 (2), 155–168.
- Čolić, G., Vuković, M. (2018). Doprinos fonološke i sintaksičke svesnosti u početnom čitanju. Psihološka istraživanja, 21 (1), 75–90.
- Cvetanović, Z., Janićijević, V. i Mićić, V. (2015). Praktičan rad na razvoju govora u predškolskoj ustanovi. Beograd: UF.
- Doherty, M. (2000). Children’s Understanding of Homonymy: Metalinguistic Awаreness and False Belief. Journal of Child Language, 27 (2), 367–392.
- Doherty, M. & Perner, J. (1998). Metalinguistic Awareness and Theory of Mind: Two Words for the Same Thing? Cognitive Development, 13 (3), 279–305.
- Hakes, D. (1980). The Development of Metalinguistic Abilities in Children. Berlin – Heidelberg – NY: Springer-Verlag.
- Huizinga, J. (1970). Homo ludens: o podrijetlu kulture u igri. Zagreb: Matica hrvatska.
- Ivanović, R. (2009). Dete i jezička komunikacija. U: Milatović, V. (prir.). Metodika razvoja govora (65–84). Beograd: UF.
- Ivić, I. (1987). Čovek kao animal symbolicum. Beograd: Nolit.
- Jakobson, R. (1966). Lingvistika i poetika. Beograd: Nolit.
- Klikovac, D., Čudomirović, J. (2016). Skripta iz Lingvistike teksta i pragmatike za studente srpskog jezika i književnosti. Posećeno 20. 3. 2021. na www: http://pragmatika.fil.rs
- Kodžopeljić, J. (1996). Metalingvistički preduslovi uspešnog usvajanja čitanja. Psihologija, 29 (1), 35–48.
- Kodžopeljić, J. (1997). Svest o rečima kao faktor usvajanja čitanja. Psihologija, 30 (3), 231–240.
- Lazarević, E. (2014). Razvijenost fonološke sposobnosti dece predškolskog uzrasta. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 46 (2), 425–450.
- LOT (2014). Igrovna aktivnost. Jezička vežba. Jezička igra. U: Pijanović, P. (ur.) Leksikon obrazovnih termina (229, 288–289). Beograd: UF.
- Mazzoco, M. (1997). Children’s Interpretations of Homonyms: a Developmental Study. Journal of Child Language, 24 (2), 441–467.
- Mićić, V. (2017). Od reči do rečenice: sintaksičke vežbe u radu sa decom predškolskog uzrasta. U: Avdić, A., Junuzović Žunić, L. (ur.). Unapređenje kvalitete života djece i mladih (61–72). Tuzla: Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Univerziteta u Tuzli.
- Mićić, V. (2019). Podsticanje razvoja rane pismenosti. Metodička teorija i praksa, 19 (1), 171–194.
- Mićić, V., Vukomanović Rastegorac, V. (2016). Kako nastaju reči – igroliki pristup tvorbi reči u predškolskoj ustanovi. U: Kopas-Vukašinović, E., Stojanović B. (ur.). Savremeno predškolsko obrazovanje i vaspitanje: izazovi i dileme (195–208). Jagodina: Fakultet pedagoških nauka.
- Mićić, V., Vukomanović Rastegorac, V. (2020). Nove programske tendencije u vaspitno-obrazovnom radu: predškolski program u Republici Srbiji. Annales universitatis Paedagogicae Cracoviensis – Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, 11 (315), 217–227.
- Milatović, V. (2009). Metodika razvoja govora kao naučna i nastavna disciplina. U: Milatović V. (prir.). Metodika razvoja govora (13–24). Beograd: UF.
- Morina, T. (2020). Matematičke kompetencije kao preduslov za izvođenje pretčitalačkih vežbi u radu sa decom predškolskog uzrasta (master rad). Beograd: UF.
- Naumović, M. (2009). Osnovne karakteristike govora predškolskog deteta. U: Milatović, V. (prir.). Metodika razvoja govora (85–100). Beograd: UF.
- Nesdale, A., Herriman, M. & Tunmer, W. (1984). Phonological Awareness in Children. In: Tunmer, W., Pratt, C., Herriman M. (Eds.). Metalinguistic Awareness in Children: Theory, Research and Implications (56–72). Berlin – Heidelberg – NY– Tokyo: Springer-Verlag.
- Nikolić, M. (2009а). Determinante vaspitljivosti sintaksičke svesti. Nastava i vaspitanje, 58 (2), 253–267.
- Nikolić, M. (2009b). Podsticanje svesti o sintaksi kod dece predškolskog uzrasta. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 41 (2), 437–460.
- Nikolić, M., Milenković, S. (2019). Predlog programa za podsticanje razvoja predveština čitanja u predškolskoj ustanovi. Inovacije u nastavi, 33 (1), 125–138.
- Panić, M., Đorđević, V. (2015). Uticaj fonološke razvijenosti na sposobnost čitanja. Nastava i vaspitanje, 64 (4), 769–779.
- Pavlović Babić, D., Baucal, A. (2010). Čitalačka pismenost kao mera kvaliteta obrazovanja: procena na osnovu PISA 2009 podataka. Psihološka istraživanja, 13 (2), 241–260.
- Pavlović Breneselović, D., Krnjaja, Ž. (2017). Kaleidoskop: teorijska polazišta. Beograd.
- Peters, A. & Zaidel, E. (1980). The Acquisition of Homonymy. Cognition, 8 (2), 197–207.
- Pratt, C. & Nesdale, A. (1984). Pragmatic Awareness in Children. In: Tunmer, W., Pratt C. & Herriman, M. (Eds.). Metalinguistic Awareness in Children: Theory, Research and Implications (105–125). Berlin – Heidelberg – NY– Tokyo: Springer-Verlag.
- Tunmer, W. & Grieve, R. (1984). Syntactic Awareness in Children. In: Tunmer, W., Pratt, C. & Herriman, M. (Eds.). Metalinguistic Awareness in Children: Theory, Research and Implications (92–104). Berlin – Heidelberg – NY – Tokyo: Springer-Verlag.
- Tutnjević, S., Savić, M. (2019). Usvajanje jezika: uvod u razvojnu psiholingvistiku. Banja Luka: Filozofski fakultet.
- Vigotski, L. (1977). Mišljenje i govor. Beograd: Nolit.
- Vigotski, L. (1996). Dečija psihologija. Beograd: ZZUNS.
Copyright © 2021 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited