Multicultural and Multiethnic Tolerance Determined by School Culture and Behavior

Dobri J. Petrovski, Faculty of Education, Bitola, FYR Macedonia, имејл: d.petrovski@pfbt.uklo.edu.mk
Kristina D. Petrovska, Faculty of Education, Bitola, FYR Macedonia
Иновације у настави, XXX, 2017/4, стр. 109–115

| PDF | | Extended summary PDF |
doi: 10.5937/inovacije1704109P

 

Abstract: In times of intensive changes in all areas of our social environment that are meant to lead toward globalization, there are still reports by relevant institutions and media that show an increased tendency of cultural and ethnic separation among the young generation. As this fact gives rise to concern, we believe that educational system must be addressed for help in order to overcome these problems successfully. It is our opinion that the current situation requires an appropriate treatment of the existing abilities and capacities of our educational system so that it can strengthen multiculturalism, contribute toward better multiethnic relations, promote and provide respect, tolerance and mutual acceptance.
For this reason, the paper focuses on school organization and functioning as the main pillar of this system, with a special emphasis on creating the school culture and behavior as an irreplaceable tool for creating an environment filled with tolerance and cohabitation among the youth.

Keywords: school culture, multicultural, multiethnic, cohabitation, tolerance.

 

Мултикултурна и мултиетничка толеранција одређена школском културом и понашањем

Резиме: Интензивне промене до којих је дошло у образовању и другим областима друштвеног живота почетком двадесет првог века довеле су до многих питања, укључујући и ово: зашто су ове промене, уместо да унапреде интеграције и глобализацију, нажалост довеле до још израженијих подела међу младима на културној и етничкој основи? Друго питање које забрињава јесте зашто земље у региону Западног Балкана нису стицањем независности као мултиетничке и мултикултурне средине урадиле више да унапреде интеграције и превазиђу верске, етничке и културне разлике. Зашто земље у региону, које су добро функционисале у заједничкој федерацији, у којој су проблеми ове врсте углавном били превазиђени, морају поново да се баве питањима попут узајамне толеранције и суживота? Циљ овог рада је да пружи одговоре барем на нека покренута питања, посебно у погледу улоге образовног система у свим овим процесима, те да понуди одговарајућа решења за превазилажење уочених недостатака. Резултати спроведеног истраживања показују да су
пропусти у образовним политикама довели до дубљих подела међу младима, а не до њиховог већег интегрисања. У неким државама Западног Балкана, као што је Република Македонија, постоје мултиетничке средине у којима ученици из различитих заједница, да би се избегле конфликтне ситуације, иду у различита одељења, а негде су раздвојени чак и по школским сменама. То су разлози зашто се у овом раду фокусирамо на одговарајућу организацију и функционисање школе као основног предуслова за успешну реализацију њене улоге у стварању школске културе и понашања као врло важних инструмената за учење о толеранцији и заједничком животу. Ови напори представљају изазов у смислу коришћења свих расположивих научних сазнања како би се одредили одговарајући циљеви у креирању будућих образовних политика.

Кључне речи: школска култура, мултикултуралност, мултиетничност, кохабитација, толеранција.

 

Literature

  • Batarelo Kokić, I., Vukelić, A., Ljubić, M. (2010). Mapping Policies and Practices for The Preparation of Teachers for Inclusive Education in Contexts of Social and Cultural Diversity, Croatia Country Report. Turin, IT: European Training Foundation.
  • Council of Europe (1995). Framework convention for the protection of national minorities and explanatory report. Strasbourg, FR: Retrieved March 23, 2017, from https://www.coe.int/t/dghl/monitoring/minorities/1_atglance/PDF_H%2895%2910_FCNM_ExplanReport_en.pdf
  • Council of Europe, (2003). Declaration on Intercultural dialogue and conflict prevention. Strasbourg, FR: Retrieved June 15, 2017, from http://www.coe.int/T/E/Com/Files/Ministerial-Conferences/2003-Culture/declaration.asp
  • Council of Europe (2008). White Paper on Intercultural Dialogue “Living Together as Equals in Dignity”. Strasbourg, FR: Council of Europe.
  • Democratic Governance Group Bureau for Development Policy (2010). Marginalized Minorities in Development Programming, A UNDP Resource Guide and Toolkit. New York, NY: Retrieved March 03, 2017, from: http://hrbaportal.org/wp-content/files/UNDPMarginalisedMinorities.pdf
  • Prangoska, L. (1999). Osnovi na psihologijata [The Fundaments of Psychology]. Ohrid, MK: IIT & Faculty of Tourism and Hospitality.
  • Spasovski, O., Ballazhi, S., & Friedman, E. (2010). Mapping policies and practices for the preparation of teachers for inclusive education in contexts of social and cultural diversity, Country Report for the former Yugoslav Republic of Macedonia. Torino, IT: Retrieved March 03, 2017. from http://www.pedocs.de/volltexte/2014/8497/pdf/Spasovski_etal_2010_Mapping_Policies.pdf
  • Ширилова, В. (2001). Голем лексикон на странски зборови и изрази. Скопје, МК: Топер.
  • UNESCO (1994). Tolerance: the threshold of peace A teaching / learning guide for education for peace, human rights and democracy. Paris, FR: UNESCO.
  • UNESCO, (1995). Declaration of principles on tolerance. Paris, FR: Retrieved May 03, 2017, from: http://www.unesco.org/webworld/peace_library/UNESCO/HRIGHTS/124-129.HTM
  • UNICEF, (2009). Мултикултурализмот и меѓуетничките односи во образованието, Студија за мултикултурализмот и меѓуетничките односи во образованието. Скопје, МК: Канцеларија на УНИЦЕФ.

 

Copyright © 2017 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.

Language selection
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Indexed by
345 This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Indexed by
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Indexed by
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Follow Teaching Innovations
345   345   345