Померање хоризонта рецепције – савремена поезија за ученике основношколског узраста
Бојан М. Марковић, Учитељски факултет, Универзитет у Београду, имајл: bojan.markovic@uf.bg.ac.rs
Иновације у настави, XXX, 2017/3, стр. 44–56
| PDF | | Extended summary PDF |
doi: 10.5937/inovacije1703044M
Резиме: У раду се испитује рецепција савремене лирике код ученика основношколског узраста и посебно код ученика млађих разреда. Полази се од теорије рецепције, а тежи дефинисању оних фактора и трансформација који омогућавају њен пријем на одговарајућем нивоу. У синхронијској равни рецепција се испитује у односу на узраст ученика, поетику лирске песме и (наставну) интерпретацију песничког текста. На дијахронијскoм нивоу показује се померање хоризонта очекивања и рецепције ученика у односу на информационо доба у коме данашњи ученик расте, а затим у односу на индивидуалну промену реципијентске позиције ученика који одраста. С обе стране, поезија губи атрибуте артифицијелног и дивинизацијског и остаје модерност текста суочена са модерношћу реципијента. Квалитативни аспекти рецепције се разматрају на примеру поезије Васка Попе, а претпостављени реципијент, којег имамо у виду, јесте ученик млађег и старијег основношколског узраста.
Кључне речи: савремена поезија, теорија рецепције, хоризонт очекивања, методика наставе српског језика и књижевности, Васко Попа.
Summary: The paper analyses the reception of contemporary poetry among the primary school pupils, particularly in the lower primary grades. The analysis is based on the reception theory, aiming at defining the factors and transformations that enable the acquisition of this theory at an appropriate level. From a synchronic perspective, the reception is analysed relative to pupils’ age, the poetics of a lyrical poem, and (teaching) the interpretation of the poetic text. From a diachronic perspective, the shifting of the pupils’ horizon of expectations is demonstrated relative to the modern information era in which the pupils are growing up and the individual change of the pupils’ position as recipients as they are growing up. In both cases, poetry is deprived of artificiality and divination, and what remains is modernity of the text confronted with the modernity of the recipient and the time. The qualitative aspects of the poetry are analysed on the example of the poetry of Vasko Popa, while the recipients are the pupils of the lower and higher primary school grades.
Keywords: contemporary lyrical poetry, reception theory, horizon of expectations, methodology of Serbian Literature teaching, Vasko Popa.
Литература
- Bošković, A. (2008). Pesnički humor u delu Vaska Pope. Beograd: Institut za književnost i umetnost.
- Brajović, T. (1997). Urnebesne slike Vaska Pope. U: Petković, N. (ur.). Poezija Vaska Pope – zbornik radova (99–116). Beograd: Institut za književnost i umetnost i Društvo Vršac lepa varoš.
- Breton, A. (1962). Manifeste du surréalisme. Paris: Pauvert.
- Cidilko, V. (2008). Studije o poetici Vaska Pope. Beograd: Službeni glasnik.
- Ćosić, B. (1965). Dečja poezija srpska. Novi Sad – Beograd: Matica srpska – SKZ. Danojlić, M. (1973). Onde potok onde cvet. Novi Sad: Zmajeve dečje igre i Radnički univerzitet „Radivoj
Ćirpanov“. - Davičo, О. (1955). Flora. Beograd: Nolit.
- Hamović, V. (2008). Dva pesnika prevratnika. Beograd: Učiteljski fakultet.
- Jovanović, A. (1997). Sintaksička sinonimija i semantička otvorenost (Ciklus „Vučja zemlja“ Vasa Pope). U: Petković, N. (ur.). Poezija Vaska Pope – zbornik radova (189–205). Beograd: Institut za književnost i umetnost i Društvo Vršac lepa varoš.
- Kiš, D. (1960). Dečje – kao maska (Nova knjiga stihova Milovana Danojlića). NIN. X (487), 9.
- Maricki, D. (1978). Uvod. U: Konstantinović, Z. (ur.). Teorija recepcije u nauci o književnosti (5–35). Beograd: Nolit – Institut za književnost i umetnost.
- Mikić, R. (1997). Žanrovski citati u poeziji Vaska Pope. U: Petković, N. (ur.). Poezija Vaska Pope – zbornik radova (117–141). Beograd: Institut za književnost i umetnost i Društvo Vršac lepa varoš.
- Mišić, Z. (1953). Reč i vreme – razgovori o poeziji. Beograd: Novo pokolenje.
- Novaković, J. (1997). Elementi nadrealizma u poetici Vaska Pope. U: Petković, N. (ur.). Poezija Vaska Pope – zbornik radova (59–80). Beograd: Institut za književnost i umetnost i Društvo Vršac lepa varoš.
- NPP (2004–2006). Nastavni planovi i programi za osnovnu školu i srednju školu. Posećeno 12. 10. 2017. godine na: http://www.zuov.gov.rs/poslovi/nastavni-planovi/nastavni-planovi-os-i-ss/.
- Opačić, Z. (2018). Antologija književnosti za decu (u štampi). Beograd: Matica srpska.
- Petković, N. (1997). Uvod u tumačenje Popine poetike. U: Petković, N. (ur.). Poezija Vaska Pope – zbornik radova (13–48). Beograd: Institut za književnost i umetnost i Društvo Vršac lepa varoš.
- Pijanović, P. (2014). Izazovi granične književnosti. Beograd: Učiteljski fakultet.
- Popa, V. (1997). Sabrane pesme. Vršac: Društvo Vršac lepa varoš.
- RKT (1985). Živković, D. (ur.). Rečnik književnih termina. Beograd: Nolit.
- Rosić, T. (2013). Imanentno-metodičko tumačenje pesničkog teksta. Jagodina: Fakultet pedagoških nauka
- Samardžija, S. (1997). Tragom rodne ponornice… (Simboli poezije Vaska Pope i usmena tradicija). U: Petković, N. (ur.). Poezija Vaska Pope – zbornik radova (159–177). Beograd: Institut za književnost i umetnost i Društvo Vršac lepa varoš.
- Šarančić Čutura, S. (2014). Kritička misao Branka Miljkovića o pesništvu za decu i osetljive. Književna istorija. 46 (154), 899–918.
- Vučo, А. (1932). Humor zaspalo. Beograd: Narodna štamparija (Nadrealistička izdanja).
Copyright © 2017 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.