Испитивање Л2 ставова
др Јелена В. Грубор, Друга крагујевачка гимназија, Крагујевац, имајл: bram.english@yahoo.co.uk
Иновације у настави, XXVIII, 2015/1, стр. 140–148
|PDF|
Резиме: Основни циљ рада је да се укаже на проблем перципирања конструкта става у досадашњим истраживањима из области усвајања другог или страног језика (Л2). Будући да се ставови испитују због своје предиктивне вредности (предвиђају понашање), неопходно је јасно одредити наведени конструкт, и у теоријском и у операционалном смислу. Наша анализа показује да се конструкт става у истраживањима из наведене области веома слободно тумачи и да се став врло често симплификује тако што се своди на једну од својих димензија (афективну или мотивациону). Такође се указује на проблеме који настају непоштовањем основних принципа при испитивању ставова (принципа комплексности, компатибилности и релевантности), што доводи у питање и резултате неких истраживања из Л2 области. У складу са теоријским оквиром на којем се заснива рад, то јест теоријом намерног понашања, у раду се закључује да позитиван став није нужно довољан знак да ће се понашање извести, што је у складу са савременом теоријом о ставовима, већ да су намере кључан чинилац за извођење понашања (у контексту рада овладавање страним језиком). Најзад, закључује се да наставници могу индиректно утицати на постигнуће ученика тако што ће утицати на формирање и неговање њихових намера. Обликовање ученичких намера је важно јер су свесне одлуке чинилац на који и наставници и ученици могу утицати, за разлику од многих других чинилаца који су изван опсега њиховог утицаја (на пример, интелигенција, тип личности, таленат и сл.).
Кључне речи: Л2, мотивација, ставови, теорија намерног понашања.
Summary: The main aim of the paper is to point to the problem of the conception of the attitude construct in SLA research to date. Researchers examine attitudes due to their predictive values, i.e. the fact that they predict behaviour, so it is necessary that the attitude construct should be clearly determined, both theoretically and operationally. Our analysis shows that the attitude construct has frequently been overly simplified in the SLA literature and reduced to one of its dimensions (e.g. affective or motivational). The results also underline that non-compliance with the basic principles of investigating attitudes (i.e. the principle of complexity, compatibility and relevance) may lead to various problems that bring into question the results of some studies in the field of SLA. It is concluded that a positive attitude is not necessarily a signal that the behaviour will be performed, which is consistent with the contemporary attitudinal theory and the theory of planned behaviour that this paper adopts, but rather that intentions to behave in a certain way are the key factor in performing the behaviour (herein: mastering an L2). Finally, teachers may indirectly influence their students’ achievement by shaping their intentions. Shaping students’ intentions is significant because both teachers and students can have a direct impact on them, unlike many other components which are beyond anyone’s influence (e.g. intelligence, a type of personality, aptitude etc).
Key words: attitudes, L2, motivation, theory of planned behaviour.
Литература:
- Ajzen, I. and Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Eaglewood-Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
- Ajzen, I. and Fishbein, M. (2005). The influence of attitudes on behaviour. In: Albarracín, D., Johnson, B. T. and Zanna, M. P. (Eds.). The Handbook of Attitudes (173–221). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Bordens, K. S. and Horowitz, I. A. (2008). Social psychology. 3rd edition. St. Paul, MN: Freeload Press. Breckler, S. J. and Wiggins, E. C. (1989). On defining attitude and attitude theory: Once more with feeling.In: Pratkanis, A. R., Breckler, S. J. and Greenwald, A. G. (Eds.). Attitudes structure and function (407–428). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Crites, S. L. Jr., Fabrigar, L. R. and Petty, R. E. (1994). Measuring the affective and cognitive properties of attitudes: Conceptual and methodological issues. Personality and Social Psychology Bulletin, 20 (6), 619–634.
- Deci, E. L. and Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Publishing Co.
- Dörnyei, Z. (1994). Motivation and motivating in the foreign language classroom. The Modern Language Journal, 78 (3), 273–284.
- Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
- Fabrigar, L. R., MacDonald, T. K. and Wegener, D. T. (2005). The structure of attitudes. In: Albarracín, D., Johnson, B. T. and Zanna, M. P. (Eds). The Handbook of Attitudes (79–124). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold.
- Grubor, J. (2011). Stav govornika srpskog jezika prema (neologizmima) anglicizmima u srpskom jeziku. Prilozi proučavanju jezika, 42, 65–79.
- Grubor, J. (2012). Stavovi prema učenju engleskog kao stranog jezika i njihov uticaj na postignuće. Neobjavljena doktorska teza. Filološki fakultet, Univerzitet u Beogradu.
- Grubor, J., Hinić, D. and Petrović-Desnica, J. (2011). How do EFL teachers feel about touching wood or knocking on wood? Attitudes and choice of British/American English. In: Tomović, N. and Vujić, J. (Eds.). ELLSIIR Proceedings, Volume I (447–456). Belgrade: Faculty of Philology, University of Belgrade.
- Havelka, N., Kuzmanović, B. i Popadić, D. (2008). Metode i tehnike socijalnopsiholoških istraživanja. Četvrto izdanje. Beograd: Centar za primenjenu psihologiju.
- Kennedy, E. H., Beckley, T. M., McFarlane, B. L. and Nadeau, S. (2009). The environmental values/behaviour gap in Canada. Human Ecology Review, 16 (2), 151–160.
- Krashen, S. (2002). Second language acquisition and second language learning. Retrieved December 20, 2010. From: http://www.sdkrashen.com/SL_Acquisition_and_Learning/SL_Acquisition_and_Learning.pdf.
- LoCastro, V. (2001). Individual differences in second language acquisition: Attitudes, learner subjectivity, and L2 pragmatic norms. System, 29, 69–89.
- MacIntyre, P. D. (2002). Motivation, anxiety and emotion in second language acquisition. In: Robinson, P. (Ed.). Individual differences and instructed language learning (45–68). Amsterdam: John Benjamins.
- Pennington, D. C. (1997). Socijalna psihologija. Jastrebarsko: Naklada Slap.
- Petty, R. E. and Cacioppo, J. T. (1996). Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches. Boulder, CO: Westview Press.
- Preston, D. R. (2008). Language with an attitude. In: Chambers, J. K, Trudgill, P. and Schilling-Estes, N. (Eds.). The Handbook of language variation and change (40–66). Malden, MA, Oxford, Carlton, Victoria: Blackwell Publishing.
- Rot, N. (2003). Osnovi socijalne psihologije. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Thadphoothon, J. (2001). Attitudes and Еnglish achievement: A classrrom research. Journal of NELTA, 6 (1), 52–61.
- Zang, W. and Hu, G. (2008). Second language learners’ attitudes towards English varieties. Language Awareness, 17 (4), 342–347.