Могућности за побољшање функционалног знања ученика применом моделирања и хеуристичког резоновања у настави математике
мр Наталија Будински, Основна и средња школа са домом ученика „Петро Кузмјак“, Руски Крстур
Иновације у настави, XXVI, 2013/3, стр. 123–134
|PDF|
Резиме: Овај рад смешта моделирање, као један од најсавременијих приступа у настави математике, у познати теоријски оквир Ђорђа Поље и хеуристичко резоновањe или учењe математике путем откривања. Циљ рада је да, теоријски и кроз пример, објасни везу између два приступа. Оба приступа иду у смеру развијања функционалних знања и подстицања ученика да самостално уочавају зависности између појава у реалном контексту и да их повезују са математичком теоријом.
Кључне речи: математичко моделирање, настава математике, Ђорђ Поља, хеуристичко учење.
Summary: This paper puts modelling based teaching mathematics in the well-known theoretical framework of George Polya. Polya proposed heuristic learning of mathematics. Th e aim of the paper is to give a brief overview of the main guidelines proposed by Polya, modelling phases and correlation between these two approaches. Th e approaches are easily combined because both are supporting connecting real context, problem solving with mathematical theory and meaningful learning of mathematics.
Key words: mathematical modelling, mathematics, George Polya, heuristic learning.
Литература:
- Antonijević, R. (2007). Oblasti istraživanja postignuća učenika: TIMSS 2007 i ПИСА 2006. Nastava i vaspitanje,
4, 373‒386. - Budinski, N. (2013). Od realnog konteksta, preko matematike i fi zike do linearne funckije. Povezivanje
nastavnih predmeta i modeli intgrisane nastave u osnovnoj školi (21‒26). Sombor: Učiteljski fakultet. - Budinski, N. & Takači, D. (2013). Using computers and context in the modeling-based teaching of logarithms.
Computers in the School, 30 (1‒2), 30‒47. - Будински, Н. и Такачи, Ђ. (2013). Моделирање тригонометријских функција у настави математике.
Настава и васпитање, LXII (2), 250‒266. - Blomhoj, M. (2009). Diff erent perspectives in research on the teaching and learning mathematical modeling.
In: M. Blomhoj. & S. Carreira (Еds.), Mathematical applications and modeling in the teaching and learning of
mathematics (5‒21). Roskilde: Roskilde University. - Boaler, J. (2001). Mathematical Modeling and New Th eories of Learning. Teaching Mathematics and its
Applications, 20 (3), 121‒128. - Doerr, H. M., & English, L. D. (2003). A Modeling perspective on students’ mathematical reasoning about
data. Journal of Research in Mathematics Education, 34 (2), 110‒136. - Freudenthal, H. (1968). Why to teach mathematics as to be useful? Educational Studies in Mathematics, 1
(1), 3‒8. - Galbraith, P., Stillman, G., Brown, J., & Edwards, I. (2007). Facilitating middle secondary modeling
competencies, In: C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, & S. Khan (Еds.), Mathematical modeling (ICTMA12):
Education, engineering and economics (130-140). Chichester: Horwood. - Kaiser, G., & Schwarz, B. (2006). Mathematical modeling as bridge between school and university. ZDM-Th e
International Journal on Mathematics Education, 38 (2), 196‒208. - Karadag, Z. & McDougall, D. (2009). Dynamic worksheets: visual learning with the guidance of Polya. MSOR
Connections, 9 (2), 13‒16. - Lamon, S. J., Parker, W. A., & Houston, S. K. (Еds.) (2003). Mathematical modeling: A way of life. ICTMA11.
Chichester: Horwood Publishing. - Mason, J. (2001). Modeling modeling: Where is the centre of gravity of-for-when teaching modeling?. In: J.
Matos, W. Blum, K. Houston & S. Carreira (Еds.), Modeling and mathematics education (36‒61). Chichester:
Horwood. - Meerschaert, M. (2010). Mathematical Modeling. Elsevier Science.
- Muhammad, A. S. (2008). Modelling as an Aid in Teaching Mathematicsm. Leonardo Journal of Sciences, 7
(12), 187‒195. - Polya, G. (1975). How to Solve It. Princeton: Princeton University Press.
- Stillman, G., & Galbraith, P. (2003). Towards constructing a measure of the complexity of applications tasks.
In: S. J. Lamon, W. A. Parker, & S. K. Houston (Еds.), Mathematical modelling: A way of life (317‒327).
Chichester: Horwood. - Takači, Dj., & Budinski, N. (2011). Learning and teaching mathematics through real life models. International
Journal for Technology in Mathematics Education, 18 (1), 33‒38. - Службени гласник РС (1991). Београд: Просветни гласник.